Jo mer du mikrobølger hjernen din, jo billigere prater du

Telenor Mobil varsler endring av takstsystemet for mobilsamtaler. Prater du mer enn gjennomsnittet får du avslag, prater du mindre blir det dyrere.

I god tid varsler Telenor Mobil at selskapet fra 1. februar neste år setter ned prisene på mobilsamtaler, samtidig som selskapet går over til å ta betalt for hvert sekund, og ikke som nå hvert 15. sekund. I likhet med NetCom varsler Telenor innføring av startpris for alle samtaler.

Det er startprisen som skaper en forskyvning i forhold til at lengre samtaler blir forholdsvis rimeligere.

I en pressemelding skriver Telenor Mobil at priskuttet ender på 150 kroner per kunde, eller rundt 250 millioner kroner totalt for året 2000, forutsatt samme bruk av mobiltelefonen som i år.

Overgangen til sekundtaksering betyr at kundene betaler per brukte sekund, og ikke 15 sekund av gangen som i dag. Dagens system har gitt som resultat at en mobilkunde ble belastet hvert 15. sekund på det første sekundet, det vil si en slags forskuddsbetaling. Dette blir ikke refundert om samtalen avbrytes.

- Ny teknologi gjør det mulig å gå bort fra det gamle systemet med tellerskritt-taksering, hvilket gir en langt mer fremtidsrettet og riktig prising. Kundene vil ikke lenger betale for mer enn nøyaktig den samtaletiden som er benyttet, sier administrerende direktør i Telenor Mobil, Stig M. Herbern.

Telenor Mobil innfører i likhet med NetCom startpris, men Telenor legger seg på samme startpris på mobilnettet som i fastnettet, det vil si 45 øre. NetCom varslet sist uke at selskapet ville sette startprisen til 59 øre.

Telenor argumenterer for startpris med at det er knyttet særlige kostnader til oppkoblingen av en samtale. Ifølge Herbern er dette er en internasjonal trend som følger av mer moderne takseringssystemer, tilpasset en utvikling med økende datatrafikk.

Prisen på samtaler og tekstmeldinger går også ned. På samtaler er den generelle prisnedgangen syv prosent, mens prisen for tekstmeldinger går ned fra halvannen til en krone. Alle samtaler blir generelt sett billigere på dagtid, men lengre samtaler får de største prisavslagene.

Telenor reduserer også antall ringeprogram til tre; "Proff", "Primær" og "Privat" i tillegg til de nye produkttypene "RingKontant" og "Zalto.com".

- Vi forventer at prisene skal fortsette å falle, sier Herbern, og legger til at selskapet de siste fem årene har satt ned prisene med 67 prosent.

Til toppen