Jobbdirektør måtte søke ny jobb etter seks måneder

Poolia Head-Management, et bemanningsselskap med 3.200 ansatte i Sverige, skulle etableres i stor stil i Norge. Det gikk ikke helt etter planen.

Poolia Head-Management begynte etableringen i Norge i april.

Visjonene var mange, men de ansatte var få.

For et par uker siden sluttet selskapets administrerende direktør, Ingvar Gundersen. Selv har han ikke anledning til å kommentere avgangen, men henviser til Jan Bengtsson som er midlertidig leder for det norske selskapet. Bengtsson er også sjef for Poolia International. Det jobbes nå med å ansette en ny direktør.

- Gundersen valgte å slutte selv. Det var ikke "hans greie". Han synes kanskje starten var litt treg. Selskapet har jo kommet igang først nå. Det gikk nok litt langsommere enn han hadde tenkt seg, påstår Bengtsson overfor digi.no.

De var seks, men er nå fire ansatte i Poolia Norge. De har tittelen "head managers" og skal håndtere ansettelsen av de 200 nye "medarbeiderne" selskapet skal fylle sin 'elite-pool' med.

Tanken er at selskapet både skal være en kompetansemegler og en fast arbeidsgiver for en del av konsulentene. Noen av de ansatte kan leies ut til ulike prosjekter, noen kan ansettes på prosjekter, noen kan drive selvstendig eller de kan være ansatt hos Poolia. Selskapet skal også drive med rekruttering.

- Men vi ansetter ikke 200 med en gang. Det er riktig at vi har søkt etter 200, men selv en "sjumilsmarsj begynner med ett skritt", sier Bengtsson.

Foruten toppsjef Ingvar Gundersens avgang, fikk ytterligere to ansatte beskjed om å forlate selskapet for omtrent tre uker siden.

- De hadde prøvetid og ble sagt opp fordi vi måtte kutte kostnader. Det var for mange head-managers, mener Bengtsson som tror det er nok med fire personer til å håndtere administrative oppgaver.

Han sier også at de to "kanskje ikke var helt rette personer for jobben".

- De var inne et halvt år uten å vise resultater, hevder den svenske sjefen.

Det hører med til historien at tre av de seks månedene de to ansatte fikk forsøke seg i jobben var sommermåneder, en periode hvor det ikke skjer all verden på rekrutteringsfronten. digi.no vet også at heller ikke all infrastrukturen var på plass i lokalene.

Poolia har eksistert i ti år i Sverige, der de har 3.200 ansatte. I april var tiden inne for å erobre det norske markedet og få norske bedrifter til å tenke nytt med tanke på innleie av kompetanse innen IT, økonomi og ledelse.

Poolia vil bygge opp en såkalt elite-pool med landets mest kompetente personer på disse områdene. For et par uker siden annonserte selskapet etter 200 personer som de vil ha i denne poolen. Og responsen har, ifølge økonomisjef Catherine Kulvik Madsen, vært over all forventning.

Innen utgangen av neste år regner Madsen med at de har mellom 100 og 150 personer i poolen.

Bengtsson er imidlertid langt mer forsiktig i sine anslag:

- Vi vil vokse over tid. Jeg regner med at vi vil ha noen titalls ansatte ved årsskiftet, sier han.

Bengtsson vedgår at det har tatt lenger tid å komme igang i Norge enn i de andre landene som Poolia er etablert i, slik som Tyskland, Danmark og Finland.

- Det er vanskelig å si hvorfor. De var vel ikke helt de rette personene, og kontoret fikk heller ikke nok støtte fra Sverige, sier Bengtsson.

Den svenske ledelsen forventet omsetning i Norge etter to-tre måneder. Slik ble det ikke. Men nå er kostnadene, ifølge Bengtsson, balansert i forhold til forventet inntjening, og han hevder det går bra. Målet er å nå balanse i regnskapet etter 12 - 18 måneder.

Poolia har - som alle andre - merket nedgangen i bransjen, men Bengtsson mener bestemt det finnes et marked for utleie av konsulenter i Norge i tiden fremover.

Til toppen