Jobbguide skal kuppe fagpressen

11 norske fagblader har gått sammen om å lage en jobbdatabase på Internett. Under veiledning fra Ingeniørforlaget er det en artig flora av ulike miljøer som møtes på nett.

Hva har journalister, bioingeniører, ergoterapeuter, fysioterapeuter, tannleger, arkitekter, skogvoktere og ingeniører til felles? Jo, de kan nå gå innom samme database for å søke etter totalt ulike typer jobber.

Ingeniørforlagets nye nett-tjeneste Jobbguiden har kostet forlaget rundt én million kroner å starte opp. Ifølge markedsansvarlig Svein Grande betaler samarbeidspartnerne, som blant annet består av bransjebladene Journalisten, Bioingeniøren, Arkitektnytt og Norsk Skogbruk, en liten avgift hver til forlaget for å ligge i jobbdatabasen.

- De betaler kun en teknisk avgift som beløper seg til selvkost for å ha dem inne i basen, sier Grande som hevder at de ikke egentlig har noen konkurrenter på markedet.

- Jeg regner verken vis@visen som noen direkte konkurrent eller JobShop som bare finnes på Internett. Vi har fordelen av å ha en rekke fagblader i bunn der vi også kan markedsføre produktet, blant annet gjennom helsides annonser. Vi skal være nummer 1 på Internett på de områdene vi dekker og er i samtale med flere fagblader for å få større bredde på stillingstilbudet vårt, sier Grande.

Det er ikke mulig for annonsører å legge inn annonser i databasen direkte på nettet. Annonsørene er nødt til å gå via bladene for å annonsere. Tjenesten er gratis for brukerne, og man kan abonnere på stillingannonsene og få tilsendt relevante stillinger via e-post etterhvert som de dukker opp.

Til toppen