Jobbsøkere må betale for stillingsannonser

Nettsted krever betalt av jobbsøkere som vil søke på ny jobb. Det har blitt en populær suksess.

Det er gode tider for arbeidssøkere i både vårt hjemlige land og i den internasjonale IKT-bransjen. Mange bedrifter melder om store problemer med å rekruttere nye ansatte, og arbeidsgivere går flere runder med stillingsannonser uten nødvendigvis å få napp.

Hodejegere som jobber med rekruttering i den øvre endel av lønnsskalaen er like begeistret for å bruke internett som rekrutteringskanal, men de sliter med et problem som ikke er like stort for alle andre som prøver å hente inn flere folk.

Godt betalte jobber tiltrekker mange flere søknader, og i store markeder som det amerikanske kan det fort bli en nesten uoverkommerlig mengde søknader å gå igjennom. Det tar tid å filtrere bort alle uaktuelle kandidater, samtidig som de er avhengige av å ikke overse den rette personen.

Nå har amerikanske rekrutterings-nettsteder som TheLadders.com, ExecuNet og andre lignende nettsteder gjort stor suksess med å kreve betalt av jobbsøker. For å se stillingsannonsene må jobbsøkerne betale en månedlig avgift for tilgang til tjenestene deres.

Dette er nisjenettsteder som ikke konkurrerer direkte med de store gigantene Monster.com, CareerBuilder.com og Yahoo HotJobs. De tre generer tilsammen en årlig omsetning på 1,9 milliarder dollar, men har slitt med å fungere godt for toppstillinger som betaler svært godt, fordi det blir for mange ukvalifiserte søkere.

TheLadders.com ble startet av ansatte som hoppet av HotJobs. De retter seg mot en nisje, der de bare annonserer for jobber som gir en årslønn på minst 100.000 dollar. Jobbsøkerne som vil se de stillingsannonsene må betale en månedlig avgift på 30 dollar.

Til å begynne med, gikk det sakte fremover for TheLadders.com, men etterhvert som arbeidsgivere fikk øynene opp for tjenesten har det tatt seg kraftig opp. I løpet av en uke ble det lagt ut 70.000 stillinger, og TheLadders.com ligger nå an til å oppnå en omsetning på cirka 30 millioner dollar i år som de i hovedsak henter inn gjennom abonnementsavgift fra cirka 1,4 millioner abonnenter.

Cirka 10 prosent av cirka 150 millioner arbeidstagere i USA tjener mer enn 100.000 dollar i året, ifølge New York Times.

Til toppen