Jobline gir Microsoft nye karriéremuligheter

To selvsikre internettgutter, MSNs Torstein Harildstad og Tom Bowman, mener Microsofts nettsted blir den største portalen i Norge. Grunnen er at de tilbyr tjenester som er relevante for folk. Nå skal de få jobb- og karriereinnhold fra Jobline.

Rekrutteringsselskapet Jobline skal levere innhold til jobb- og karrierekanalen på MSN.no, Microsofts nettsted i Norge.

Jobline skal bidra med ledige stillinger, CV-funksjon, aktuelle råd og artikler til arbeidssøkende på msn.no.

Denne avtalen er den foreløpig siste Jobline har inngått. Fra før samarbeider jobbformidleren blant annet med digitoday og TV3.

Microsoft vil bruke flere av tjenestene sine for å generere trafikk til jobb- og karrierekanalen. Både startsiden på MSN.no, Messenger, Communities og Hotmail vil bli anvendt.

MSN-redaktør Torstein Harildstad er entusiastisk. Han forteller at portalens jobb- og karrierekanal vil bli prioritert fremover, og han er opptatt av å tilby de 363.000 månedlige brukerne best mulig tjenester.

Både EMEA-sjef Tom Bowman og Harildstad er to selvsikre internettgutter om dagen. MSN går bra, sier de.


- I Norge opplever vi en stor vekst i nettbruk generelt, og MSN opplever en sterk vekst spesielt. Det blir business fordi folk bruker tjenestene våre. Det er relevant for folk. Og avhengighetsskapende. E-post for eksempel (Hotmail-tjenesten i MSNs tilfelle) blir brukt forretningsmessig og personlig. Internett skal være både media og programvare - og programvaren er den som gjør nettet uunnværlig, forteller Bowman og Harildstad i et intervju med digitoday.no.

Et av MSNs mål er å gjøre hvert lands portal til et lokalt nettsted. Søkemotoren skal, ifølge Bowman og Harildstad, være enkel og brukervennlig, og brukeren skal helst få svar etter to klikk. Ikke hundrevis av svar, men noe få - og de skal være relevante.

MSN vil (og mener selv de gjør dette) tenke annerledes enn de tradisjonelle søketjenestene. Fokus er på kommunikasjon og handling (shopping/buying - det er forskjell på dette). MSN vil gjøre det lettere for folk å sammenlikne varer og å finne varer, sammenlikne priser og produkter. På dette området konkurrerer de med SOLs shoppingtjeneste, og prissammenligningetjenesten Zoomit.

Samtidig mener MSN selv de ikke har noen direkte konkurrenter.

I Norge er MSN i gang med å inngå lokale avtaler med ulike tjenesteleverandører på nett. Eksempler, i tillegg til dagens annonserte samarbeid med Jobline, kan være banker og reisebyråer.

For å få lojale brukere tror Bowman og Harildstad det er viktig at tjenestene virker og at de er nøyaktige (Hotmail bør virke, og søket bør være nøyaktig). - Brukerne skal få det de vil ha på kortest mulig tid. Vi må få brukerne til å ville komme tilbake.

Utviklingen videre inkluderer mange nye tjenester og flere nye enheter, blant annet skal det satses på mobil og TV. Samtidig jobber MNS videre med å bygge opp en troverdighet blant folk - man skal kunne stole på teknologien på samme måte som man stoler på minibankene.

Til toppen