Jobpilot og Stepstone sier begge er størst i Tyskland

I likhet med Stepstone tjener heller ikke Jobpilot penger. Selskapet sier de merker konkurransen fra Stepstone og Aetat i det norske markedet.

- Det er gledelig å fastslå at vi i tredje kvartal har snudd en langvarig markedstrend som har gått i retning av økende underskudd. Samtidig øker vi omsetningen og vi har igjen et reelt og stigende overskudd i den tyske virksomheten, sier Pål Kastensson regional manager for Jobpilot Norge, til digitoday.no.

Jobs & Adverts, morselskapet til rekrutteringstjenesten Jobpilot, har i likhet med konkurrenten Stepstone, lagt frem resultatene fra tredje kvartal.

Jobpilot er representert i 18 land, hvorav 15 i Europa. Selskapet har vært blant de dominerende i det tyske rekrutteringsmarkedet på Internett siden starten i 1995.

Gruppen omsatte for totalt 10,1 millioner euro i tredje kvartal, en økning på 42 prosent sammenlignet med annet kvartal, da omsetningen var 7,1 millioner euro.

Ser man på bunnlinjen, hadde gruppen samlet et underskudd på 7,2 millioner euro i tredje kvartal, sammenlignet med 8,4 millioner euro i annet kvartal 2000 og 2,6 i samme periode i 1999.

Samlet omsetning i årets ni første måneder ble dermed på 22,3 millioner euro. Driftsresultatet i samme periode var et underskudd på 22,1 millioner euro.

-Vi kan ikke gå ut med omsetningstall for Norge, men vi har rundt 800 annonser online i Norge, hvilket er på samme som nivå som i Sverige, kommenterer Kastensson videre.

Virksomheten i Norge har imidlertid kun vært operativ siden januar, mens den svenske virksomheten har holdt på et år lenger.

Kastensson legger til at selskapet merker konkurransen både fra Stepstone og Aetat på det norske markedet.

Virksomheten i Tyskland hadde et positivt resultat på 1,3 millioner euro. I årets ni første måneder hadde virksomheten i Tyskland en samlet omsetning på 17,8 millioner euro. I forbindelse med Stepstones kjøp av tyske Job-Today dementerte Jobpilot at Stepstone ville bli ledende på det tyske markedet.

Jobpilot hevder de har over 80.000 stillinger på nettet i Tyskland, mens de selv anslår at Stepstone og Job-Today har samlet 25.000 stillinger på sitt tyske nett. I forbindelse med dagens resultatfremleggelse fra Stepstone sier også de etter kjøpet av Job-Today at de er nummer 1.

-Alle våre kontorer ligger i henhold til plan, hvilket innebærer at vi snart vil se positive resultater også i Sveits og Østerrike, sier Kastensson til digitoday.no på spørsmål om når selskapet ser positive kontantstrømmer utenfor Tyskland.

Han legger til at de positive resultatene i England og Frankrike ligger noe lengre frem i tid. Ifølge konsulentrapporter vil 60 prosent av inntjeningen i det totale Internettmarkedet komme i Frankrike, Tyskland og England i løpet av få år. Det er derfor viktig å bygge markedsandeler i disse landene.

-Flere markedsanalytikere fremholder at det tyske markedet er avgjørende for suksess på det nettbaserte rekrutteringsmarkedet i Europa. Det faktum at vi i lengre tid har tjent penger i Tyskland viser at Jobpilots forretningsmodell fungerer, uttaler Kastensson.

-I løpet av 2 år ser vi for oss tre aktører på det europeiske markedet, foruten oss vil dette etter all sannsynlighet være Monster.com og Stepstone, avslutter Kastensson til digitoday.no.

Kursen i Jobs & Adverts er opp 3 prosent etter resultatfremleggelsen til 17,- euro per aksje. Totalt priser dette Jobs & Adverts til rundt 213 millioner euro, tilsvarende i underkant av 1,7 milliarder kroner.

Til toppen