Jobshop marsjerer videre i Tyskland

Norsk Jobshop ekspanderer ved å kjøpe en av sine tyske hovedkonkurrenter. Sammen med Careernet skal Jobshop bli ledende på rekruttering i Vest-Europas mest folkerike stat.

Jobshop kjøper opp hovedkonkurrenten på det tyske markedet, Careernet. Careernet har fra før 22 ansatte og hovedkontor i Düsseldorf.

Jobshop har i dag et tysk kontor som vil bli slått sammen med de til de oppkjøpte selskapet. Til sammen vil det nye selskapet ha omlag 50 medarbeidere, og et kontor i Bonn. Navnet vil bli Careernet Jobshop Online GmbH.

I Europa har Jobshop nå 160 ansatte, og tar sikte på å bli en ledende aktør på rekruttering på Internett i Tyskland i tillegg til å satse stadig sterkere i Europa generelt.

- Fusjonen sikrer vår posisjon i Tyskland og befester vår Europa-ledende posisjon innen rekruttering på Internett. At fusjonen skjer i Tyskland, som er Jobshops viktigste eksisterende marked, gjør den til et svært viktig strategisk steg for Jobshop. Det er dessuten i tråd med vår vekststrategi om å ha omfattende tilstedeværelse i alle viktige markeder i Europa innen 15 måneder, sier konserndirektør Karl Fredrik Agnalt i Jobshop i en pressemelding.

Han sier videre at planer for videre europeisk ekspansjon er klare. Nye markeder inkluderer Frankrike, Spania, Italia og muligens Benelux.

I april hentet det norsk-fødte selskapet inn 22 millioner dollar, eller 170 millioner kroner fra investorer. Disse pengene kom fra de tre investorene Investor AB fra Sverige, amerikanske Geocapital Partners og sveitsiske Index Ventures. I tillegg finner man navn som Venture Partners, Four Seasons, Vital Forsikring og Vesta.

Til toppen