Joda, sjefene leser e-post

Reklamebransjen har fått på pukkelen- også av sine egne - for sin manglende interesse for og kompetanse innen bruk av Internett som annonsemedium. Noen av sjefene for de største reklamebyråene tar selvkritikk - andre gjør det ikke...

Johan Dolven, som er daglig leder i reklamebyrået JBR, sier at mye av kritikken er berettiget. Det er et generasjonsskifte på gang i bransjen, og de yngre miljøene er mer opptatt av Internett enn de tradisjonelle reklamebyråene.

- Reklamebransjen er svært konservativ i sin medietenkning, sier Dolven.

Han legger til at e-post er et daglig verktøy, men når det kommer til selve produktet; det at byråene skal levere og produsere reklamekampanjer for Internett, erkjenner JBR-sjefen at det kreves en bred kompetanse. - Mye bredere enn det reklamebyråene besitter i dag. Tradisjonelt finnes ikke denne kompetansen i reklamebyråene, sier han.

Dolven tror heller ikke det er mulig å la Internett være en integrert del av reklamebyråene.

- For å lykkes må det bygges opp egne, selvstendige byråer som heller kan samarbeide tett med reklamebyråene. Man må dra nytte av hverandres kompetanse, er Dolvens råd.

- Er du fornøyd med JBR sine nettsider?

- Eh..Vi har ikke egne nettsider ennå. Jeg er fornøyd med ThunderHouse sine sider. Og det er en prioritert oppgave hos oss. Jeg blir skuffet hvis vi fremdeles ikke har egne nettsider ved utgangen av året, repliserer Dolven.

Morten Polmar, administrerende direktør i Leo Burnett-gruppen, kjenner seg ikke igjen i kritikken som er blitt reist av og mot reklamebransjen.

- Dette gjelder ikke Leo Burnett, slår han fast. - Vi har både etablert et eget selskap; Leo Burnett Interaktiv, og satset på at alle de ansatte skal få tilgang til Internett.

Polmar forteller videre at Leo Burnett Interaktiv utvikler seg utmerket, og at det er et kompetansesenter innad i organisasjonen i tillegg til et tilbud til kundene.

- Leo Burnett har mange spesialområder, og en samlet kompetanse. Interaktiv samarbeider nært med resten av Leo Burnett-gruppen på prosjektbasis, fremholder han.

Tonje Gjerstad, administrerende direktør i New Deal DDB Norge, kjenner seg heller ikke igjen i beskrivelsen av bransjens tafatthet på nett. - Jeg vet ikke om noen sjefer som skryter av at de ikke leser e-post eller bruker nettet, sier hun til digi.no.

New Deal har også en egen interaktiv avdeling, men Gjerstad sier at reklamebyrået konsentrerer seg om strategi og design, og ikke programmering. - Alt som har med tung databaseprogrammering å gjøre, settes bort, forteller hun.

- Jeg føler at vi har satset på Internett. Vi har ikke vært av de tidlige, og heller ikke satset på det rent tekniske, men vi er konkurransedyktige, mener Gjerstad som legger til at det har hjulpet å ha kunder som kan mye om Internett og programmering. Hun forteller videre at byrået har brukt Internett som annonsemedium en god stund. - Vi er oppegående på bannere og linker, men fortsatt møter vi store utfordringer når det gjelder prising og måling. Det er en stor upløyd mark, poengterer hun.

- Hva med New Deal sine egne nettsider?

- Ikke noe å skryte av. Vi har ingen. Det har ligget i planene lenge, men oppdragsgivere er blitt prioritert før egne sider. Vi vil nok få det, men mediet i seg selv er slik at det krever en del å holde sidene oppdatert, og det må de jo være hvis de først skal lages, sier Gjerstad.

Til toppen