Joost henter mange millioner dollar

Det koster å lage neste generasjons TV, men Joost hadde ingen problemer med å hente penger.

Joost er Skype-gründernes siste prosjekt. De skal revolusjonere TV, ved å levere en internettbasert tjeneste som bruker fildelingsteknologi.

Foreløpig er tjenesten i beta, men den har gått fra å være i en begrenset lukket tjeneste til å begynne å få opp volumet på antall beta-testere.

    Les også:

Nå har selskapet hentet ny kapital for å finansiere en aggressiv vekst i perioden fremover. Hele 45 millioner dollar har blitt hentet inn fra kjente aktører som ventureselskapet Sequoia og medieselskapet CBS.

Pengene skal brukes på å få fortgang i utviklingen og på å skaffe mer innhold til tjenesten.

Nicklas Zennström og Janus Friis har i utgangspunktet ikke behov for å hente ekstern kapital. De tjente seg styrtrike på å selge Skype til eBay. Når de allikevel henter inn penger fra eksterne kilder, regnes det mer som et strategisk grep for å sikre seg bred støtte fra viktige aktører.

digi.no var tidlig ute med å bli beta-bruker av tjenesten. En gjennomgang av tjenesten kan du lese her.

Til toppen