BEDRIFTSTEKNOLOGI

Jottacloud senker prisen

Den norske skytjenesten innfører også enklere prisstruktur.

Roland Rabben er daglig leder i Jottacloud.
Roland Rabben er daglig leder i Jottacloud. Bilde: Jottacloud
8. juli 2014 - 11:56

Den norske skytjenesten Jottacloud, som markedsfører seg med norsk personverngaranti, senker i dag prisen på sin lagringstjeneste og innfører en enklere prisstruktur.

Nå fjerner de avgiften per bruker eller ansatt og innfører en flat avgift med ubegrenset antall brukere og enheter. Bedriftsproduktet med 100 gigabyte koster nå fra 59 kroner måneden.

Tidligere tok de 179 kroner for det samme, da med en begrensning på inntil fem brukere. Ytterligere brukere kostet 19 kroner stykket.

– Vi tror at dette gjør oss langt mer konkurransedyktig og relevant for små og mellomstore bedrifter som ønsker en rimelig og kjapp nettlagring med personvern i verdensklasse, sier daglig leder Roland Rabben til digi.no.

2.500 bedrifter

Ifølge ham har om lag 2.500 bedrifter tatt i bruk tjenesten siden lanseringen i fjor høst. I snitt skal det dreie seg om rundt tre ansatte per bedrift, det vil si samlet 7.500 bedriftsbrukere.

For de som nøyer seg med inntil 10 gigabyte lagringsplass tilbyr Jottacloud også et gratisprodukt. En slik konto er begrenset til maksimalt to brukere, uten begrensning på antall enheter som kobles til tjenesten.

Det er støtte for pc-er med Windows, Mac, samt applikasjoner til Android og iOS. De tilbyr mappesynkronisering av filer mellom ulike enheter, fildeling gjennom fellesmapper på nett, samt sikkerhetsoppdatering.

Dropbox, Microsoft og Google er blant en lang rekke aktører de konkurrerer mot. Konkurransen kommer kundene til gode gjennom stadig lavere priser. Roland Rabben hevder at markedet for nettlagring øker et sted mellom 40 og 50 prosent hver år, og venter at veksten vil tilta de neste 4-5 årene.

I hvilken grad merker de økt konkurranse og prispress i dette markedet?

– Jeg tror vi ser klare tegn at enkelte aktører har startet posisjoneringen for fremtidige markedsandeler. Vi tror pris, hastighet og personvern blir viktige konkurransefortrinn i et voksende marked, sier Rabben til digi.no.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.