Jubii skal tredoble omsetningen

Danske Jubii omsatte nesten halvparten av fjorårsomsetningen i november og desember. Portalen har ingen nordiske ambisjoner, men akter å tredoble både trafikken og omsetningen i Danmark i år.

Som digi.no skrev tidligere denne uken endte Jubiis siste regnskapsår på pluss 1,4 millioner før skatt med en omsetning på 11 millioner danske kroner.

- Vi har hatt størst omsetning de siste månedene. I november og desember omsatte vi for 44 prosent av omsetningen for hele forrige regnskapsår. 1998 startet langsomt, men tok seg opp mot slutten, sier marketingsjef Martin Thorborg i Jubii.

Det er i dag 50 ansatte i Jubii, Danmarks største nettsted med 24 millioner eksponeringer i måneden. Nettstedet har vært operativt i tre år.

- Vårt trafikkmål for 1999 er i alle fall en tredobling, og det samme for omsetning. Det er et klart mål å være det største nettstedet i Danmark. I dag er vi fem til seks ganger større enn SOL, og dobbelt så store som Yahoo!. SOL kjører blant annet store bannere på dansk TV for nettstedet, men det har ikke hjulpet. Dessuten er Jubii 100 prosent dansk, sier Thorborg.

- Dette er ikke noe argument vi bruker overfor kunder eller brukere, men vi er 100 prosent danske. Nordmenn tenker ganske likt som dansker, men ikke helt likt. Skal man ha den samme nordiske satsingen i flere land, vil man alltid treffe skjevt på noen punkter, sier han og har mindre tro på en amerikansk aktør som Yahoo! enn norske SOL.

- Med Yahoo! er det langt verre, der er det mange skjevheter, de skal være i hele verden, og kan ikke også være lokalt. Alle lokale markeder vil uansett ha lokale portaler. Skal man søke internasjonalt, er Yahoo! best, men skal man søke i Danmark er Jubii best. Der Yahoo har 5.000 danske pekere, har Jubii 50.000, sier Thorborg

Han er svært optimistisk på vegne av det danske internettmarkedet med en økning på nærmere 100 millioner danske kroner fra 1998 til 1999.

- Utviklingen går raskt, men Danmark har vært på tredjeplass i nordisk sammenheng etter Sverige og Norge. Nå er e-handel på plass, og det begynner å skje noe. Man merker at de store virksomheter begynner å ta det seriøst, ved at de oppretter store nettsteder. Det er også økt interesse for banner-reklame, så vi er meget optimistiske. I dag er vi meget stolte over at Danmark er et av de land med flest datamaskiner blant befolkningen - vi håper at også vi kommer i topp etter hvert med flest Internett-tilknytninger, sier Thorborg

- Jeg tror annonsemarkedet i 1999 kommer til å ende på mellom 120 og 150 millioner kroner. Andre aktører sier tall mellom 200 millioner og 400 millioner, men det er urealistisk. Sannsynligvis kommer 1998 til å bli på rundt 40 millioner kroner, sier Thorborg.

Til toppen