Jubii: - Tøffere vekst for SOL Danmark fremover

- SOL har kjøpt seg store i Danmark, vi tror veksten fremover blir vanskeligere for dem, sier konkurrenten til SOL.dk, forbrukerportalen Jubii.dk. De jubler over å ha blitt overtatt av Lycos Europe.

Portal-tjenesten Jubii AS leder fortsatt i kappløpet om flest ukentlige brukere i det danske markedet. I forbindelse med at Scandinavia Online AS nylig kjøpte den danske tjenesten Netlogin, ble imidlertid forspranget betydelig redusert.

For SOL AB er det helt essensielt å være størst i hvert lokale marked de er inne i. I Danmark har den gründerstyrte portalen Jubii lenge tronet på toppen av listene, men nå begynner kampen å bli tett:

- SOL har gjort en tre-fire oppkjøp den siste tiden som gjør at de nærmer seg bakfra, sier sjef og med-gründer i Jubii.dk Martin Thorborg til digitoday.no, men vi ligger forsatt godt foran og det blir vanskeligere for dem nå som de må vokse organisk.

Og SOL har fortsatt et godt stykke igjen. Ved siste ukentlige måling hadde SOL 541.000 unike brukere mot Jubii.dk`s 877.000 unike brukere.

Jubii.dk ble tidligere i år overtatt av SOL-konkurrenten Spray Network NV. Avtalen var den gang utformet som en opsjonsavtale hvor Jubii.dk aksjonærene skulle få Spray-aksjer ved en snarlig forestående børsnotering av Spray.

Denne børsnoteringen lot vente på seg og inn fra siden kom Lycos Europe. Lycos Europe overtok Spray og dermed også avtalen Spray hadde med Jubii.dk.

De daværende aksjonærene i Spray, det vil si Spray Ventures og Investor AB, mottok aksjer i Lycos Europe som oppgjør i handelen.

På grunn av avtaleutformingen havnet imidlertid Jubii.dk mellom to stoler.

- Den gamle avtalen ble kansellert, og vi fikk en ny avtale med Lycos, sier Thorborg, denne nye avtalen trådde i kraft for 14 dager siden og innebærer at de gamle aksjonærene i Jubii.dk nå er aksjonærer i et større nerttverk i Lycos Europe.

Lycos Europe er notert på Neuer Markt-listen i Frankfurt og konkurrere på europeisk nivå med Microsofts MSN network og Yahoo! Inc.

- Vi ser åpenbart at det er muligheter for spennende samarbeid med våre medaksjonærer i Lycos Europe avslutter Thorborg som ikke legger skjul på at blant andre den tyske Bertelsmann AG-gruppen sitter på mye attraktivt innhold og kompetanse blant annet etter inntreden i musikktjenesten Napster Inc.

Til toppen