Julehandel på nettet slår alle rekorder

Julehandelen slo selv de mest optimistiske prognoser og ble et virkelig gjennombrudd for elektronisk handel i USA, viser rapportene som nå strømmer inn fra ulike analysebedrifter. 26 prosent av internettfamilienes julegavebudsjett ble brukt via nettet.

Omsetningen via Internett er nesten tredoblet i forhold til året før, viser en undersøkelse fra Zona Research Inc. i Redwood City, California.

Langt flere brukere handlet via Internett, og de handlet for et gjennomsnittlig langt høyere beløp enn tidligere. Den raske veksten får flere eksperter til å spå at Internett vil bli en alvorligere konkurrent til tradisjonelle handelsbedrifter enn tidligere antatt.

Medlemmer av America Online (AOL) alene kjøpte varer fra AOLs samarbeidspartnere til en verdi av over én milliard dollar (7,5 milliarder kroner) i perioden mellom Thanksgiving og jul - den tradisjonelle julehandelen i USA, opplyser en talskvinne for selskapet.

Det høyeste salgstallet for én enkelt dag kom 17. desember, med 36 millioner dollar (260 millioner kroner) i omsetning. Til sammenlikning var høyeste salgstall per dag bare en million dollar (7,5 millioner kroner) året før.

Zona Research gjennomførte i forrige uke en spørreundersøkelse blant amerikanske nettbrukere, og den viser at de brukte 26 prosent av familienes julebudsjett via Internett. Den gjennomsnittlige nettshopper handlet for nesten 630 dollar (4.700 kroner) totalt, og gjennomsnittsprisen per vare var 100 dollar (750 kroner).

Både menn og kvinner, og de fleste aldersgrupper, var aktive nettshoppere, men menn generelt, og de over 55 år kjøpte mest. Over halvparten av de spurte hadde besøkt websider som drev elektronisk handel, og 92 prosent av dem igjen svarte at de faktisk hadde kjøpt noe.

Viktigste grunner til å handle via Internett:

  • Spare tid (36 prosent)
  • Spare penger (15 prosent).

Viktigste varegrupper:

  • Bøker, CD/kassetter, video (75 prosent)
  • Computerrelaterte varer (50 prosent)
  • Klær (29 prosent)
  • Mat og drikke (13 prosent).

Konsulentfirmaet Boston Consulting Group (BCG) gjennomførte en tilsvarende undersøkelse blant elektroniske handelsbedrifter for bransjeorganisasjonen Shop.org. Den viste 230 prosent økning i nettbasert handel for perioden fra 23. november til 20. desember. Enkelte bedrifter meldte om en omsetningsøkning på opptil 600-700 prosent.

Til toppen