RESULTATERFINANS

Julehandel rammet av nettbrudd

I tre dager har 30.000 nettbutikker i USA vært uten forbindelse med resten av verdens Internett. For noen kan jula være spolert før man har begynt på advent.

Helge Lunde
6. des. 2000 - 14:55

Fra fredag til søndag i forrige uke fikk det amerikanske selskapet Nexchange problemer med å betjene sine 30.000 kunder - med det til resultat at ingen kunder fikk handlet. I skrivende stund har man ennå ikke funnet hva som var årsaken til bruddet med omverden, og således er saken et lite mysterium, opplyser selskapet.

Bruddet kommer meget ubelelig på alle nettbutikkene som er midt oppe i en hektisk førjulshandel. Selv tre dager tapt omsetning er vesentlig for mange av butikkene som skal hente hovedvekten av sin årsomsetning nettopp fra julehandelen. Flere analyser anslår at julehandelen som strekker seg gjennom deler av november og desember, vil stå for mellom 25 og 35 prosent av årsomsetningen til nettbutikkene. Og da kan man tenke seg selv hvor vesentlig denne perioden er.

Nexchange kunder kan opprette såkalte "syndikat-butikker" med produkter fra opptil 50 forskjellige leverandører. F.eks kan et reisebyrå opprette en egen butikk for reiseutstyr. Tjenesten kan etableres uten at designen endres og uten at kunden sendes ut av ens eget domene. Nexchange betjener alle funksjoner for butikken fra serverhosting og betaling til utsendelse av vare. Flere større nettsteder så som CNN.com, Travelnow.com, Weather.com benytter tilbudet fra Nexchange

Det er så langt ikke kommet noe krav fra noen av butikkene om erstatning av tapt omsetning mot Nexchange.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.