Julenissen kom ikke til svenske e-handlere

Julehandlende svensker ga ikke landets e-handelsselskap det løftet som flere i bransjen hadde ventet. Bare 3,8 prosent av svenskene kjøpte julepresanger over nettet, viser en ny undersøkelse.

Julehandelen skulle redde mange e-handelsselskaper som hadde problemer med å fylle opp kassen. Men det store løftet ble det ikke, ifølge en spørreundersøkelse utført av svenske Gallup på oppdrag fra e-serviceselskapet BuyBrigde, melder Vision.

- Det er relativt få av nettbrukerne som handlet på nettet før jul, men de som handlet spanderte mye penger og var i all hovedsak fornøyde, sier Buybrigdes markedssjef Kenth Persson om undersøkelsen.

For de 3,8 prosentene som brukte nettet til å gjøre sine juleinnkjøp, var det musikk som sto øverst på handlelisten. Andre artikler som scoret bra var hjemmeelektronikk og bøker. 33 prosent av de som handlet gaver online brukte mer enn 2000 kroner, mens 22 prosent brukte mellom 200 og 500 kroner på nettet, ifølge Vision.

Handelns utredningsinstitut har regnet ut at svensk e-handel genererte mellom 2 og 2,5 milliarder svenske kroner i omsetning i fjerde kvartal 2000. I USA regner man med at jul-e-handlingen var på 87 milliarder svenske kroner.

Det var 1000 personer med i undersøkelsen, og 69 av disse hørte til gruppen Internett- brukere.

Til toppen