Julesesongen glipper for WebTV

Microsofts oppgraderte WebTV - en Internett-boks til tv-en - når ikke julemarkedet i år heller.

Det samme skjedde i fjor med den opprinnelige WebTV-modellen. Den solgte ikke særlig bra på nyåret i 1997 heller, på grunn av lav hastighet, dårlig skjermkvalitet og begrenset funksjonalitet. Den nye modellen - WebTV Plus - skal være fri for slike skavanker, men kommer altså ikke tidsnok til jul, den tiden da forbrukerne er aller mest rause med sine penger.

Blant de nye funksjonene i Plus-modellen er en tjeneste som kan legge opp relevant informasjon fra Internett ut fra programmet man ser på tv-en: Idrettsstatistikk hvis man ser på sporten, produktinformasjon hvis man ser reklame osv. En annen fordel er at apparatene er forberedt på å ta imot Internett-signaler per kabel, og ikke bare via modemer.

Microsoft har gjort mye for å tekkes potensielle kjøpere på pris. WebTV Classic er stadig på markedet, til 99 dollar (702 norske kroner) mot 329 dollar i våres. Plus-modellen, i den grad den er å få tak i, kommer på 299 dollar (2.120 kroner). Begge gir 100 dollars rabatt på abonnementet på WebTV Networks, som ellers er en betingelse for å kunne bruke apparatene.

Ifølge dokumenter som Microsoft har måtte gi offentlige myndigheter som steller med antitrust-saker, regner selskapet med å subsidiere WebTV-driften med 100 millioner dollar ut juni.

En WebTV-talsmann sier at selskapet hittil har solgt 200.000 enheter, og man fram til jul vil ha solgt enda 50.000. Når Microsoft får opp markedsføringsdampen, regner han med at dette vil øke kraftig, til én million abonnenter innen utgangen av 1998. Da Microsoft kjøpte WebTV i april hadde selskapet solgt 50.000 enheter, og brukt 11 millioner dollar i reklame på å selge dem - til 329 dollar per stykk. Oppkjøpet kom i grevens tid: Det første året etter stiftelsen i juni 1995 tapte WebTV nærmere 50 millioner dollar, og hadde bare fem millioner dollar igjen da Microsoft kom inn i bildet.

Til toppen