Jupiter-konkurs truer nordiske nettmålinger

Jupiter Media Metrix opplyser til digi.no at det jobbes på spreng for å løse krisen. Konsernet slipper opp for penger i neste måned, men Norden-ansvarlig Lars Bjørkman tror de skal greie å beholde nettmålingene, som først og fremst er etablert i Sverige.

Susan Hickey er vice president for investor relations i Jupiter Media Metrix, eierselskapet til Jupiter MMXI Europe. Hun bekrefter at hele konsernet har et kapitalproblem og opplyser at de har penger frem til midten av mai.

Innen da må de ha funnet en løsning for virksomheten, som både driver med medieanalyser og online-målinger.

I Norge er selskapet mest kjent for en periode å ha drevet med internettmålinger gjennom online-paneler blant et utvalg av norske nettbrukere. I Sverige er målingene innarbeidet i mediebransjen, ved siden av trafikkmålingene til Taylor Nelson/Gallup, WebMeasure.

Den andre hovedvirksomheten, analyser av det skandinaviske mediemarkedet, drives fra England og Tyskland.

Hickey sier til digi.no at konsernet mener at de finansielle problemene er gammelt nytt: Dette skal ha kommet frem allerede i februar da det ble lagt frem et foreløpig årsresultat for 2001.
Hun forteller at et av alternativene er å selge unna den europeiske virksomheten. Et annet er å redusere nettmålingsaktiviteten som er kostbart å installere.


- Når vi først har installert det, er det høy profittmargin på bruken i forhold til de kundene vi får inn. Vi kan bruke databaseinnholdet igjen og igjen. Det som var problemet vårt, var at markedet vokste for kjapt. Da markedet raste, hadde vi overetablert oss, sier hun.

Det innebar blant annet at den euopeiske virksomheten trakk seg ut av samarbeidet med norske MMI.


En stund så det ut som om en fusjon med Nielsen/NetRatings skulle bli redningen for hele konsernet, men den ble ikke noe av. Federal Trade Commission (FTC) hadde sterke invendinger mot sammenslåingen.
Likevel virker ikke den svenske sjefen for Jupiter MMXI Nordic, Lars Bjørkman, videre bekymret.


- Vi akter å beholde alle våre tjenester og betjene kundene videre. Det er en målsetting i hele gruppen å beholde analysevirksomheten, målingstjenesten og også den amerikanske ad-banner-trackingen, sier Bjørkman til digi.no.

- Vi tror absolutt at vi skal greie å finne en løsning i forhold til konsernet som helhet. For oss er det 'business as usual', påstår Bjørkman.

Han vil ikke gå inn på om den skandinaviske virksomheten, for å overleve, må kutte ytterligere i staben. Per i dag er det i underkant av 20 personer i Skandinavia, en nedgang fra toppen på 35 medarbeidere da selskapet hadde maksimal hastighet for et par år siden.

– Fremmede makter angriper oss daglig

Hør professor Olav Lysne og direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet diskutere personvern, rikets sikkerhet og det digitale grenseforsvaret i vår nye podkast «Dobbeltklikk».

Til toppen