BEDRIFTSTEKNOLOGI

Kabelen åpner seg for AT&T

Fri tilgang til millioner av hjem i USA er gull verdt for AT&T når selskapet skal lansere lokaltelefoni. Selskapet betalte 26.000 kroner for hver kunde da kabel-tv selskapet TCI ble kjøpt i fjor sommer for 61 milliarder dollar. Det beste av alt er at selskapet slipper å gi konkurrentene tilgang til kabelen.

Frode Eriksen
9. feb. 1999 - 10:46

For minst like mye gull ligger det i den amerikanske tele-kommisjonen (Federal Communications Commission/FCC) sin beslutning om at AT&T skal få ha kabelen i fred for ytterligere regulatoriske tiltak. Dette er stikk i strid med flere av AT&T-konkurrentenes argumenter som mener at selskapet, må stille båndbredde til rådighet for andre det TCI har kabel-monopol.

Blant konkurrentene er America Online, som i posisjonen som USAs største online-leverandør med over 10 millioner kunder i landet har engasjert flere lobbister for å påvirke FCC sitt syn i denne saken.

FCC-sjef William Kennard sier nå nei, og dette er ikke bare en seier for AT&Ts syn, men også for de utallige kabelselskapene rundt om som eventuelt venter på å bli kjøpt opp. Kennard begrunner holdningen med at det er for tidlig å legger slike regulatiroske hinder i veten for utviklingen av Internett. Dermed er det også banet vei for at AT&Ts TCI-oppkjøp skal godkjennes av de føderale telemyndighetene etter at justisdepartementet gav sin aksept før årsskiftet.

Det er ventet at FCC gir sin godkjennelse før 17. februar da de to selskapenes aksjeeiere skal si sitt om fusjonsplanene.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.