Kabelkonge på Tynset har skapt millionbedrift

- Min forretningsidé er det sære, sier Ketil Leteng som satset alene på skriverkabler i 1984. Etter at børsnoterte amerikanere var nær å kjøpe Tynset-bedriften i fjor, har Leteng i dag 15 ansatte og 25 millioner kroner i årsomsetning.

I 1984 strakk ikke ambisjonene til Ketil Leteng seg lenger enn til å etablere en arbeidsplass for seg selv.

- Jeg satset på kabler, skrivere og modem til Tiki-maskiner. Jeg klarte å levere dem mye billigere enn Tiki selv. Året etter satt jeg og loddet IBM skriverkabler og solgte dem med god fortjeneste, stort sett til forhandlere. Snittprisen var vel fem til seks hundre kroner per stykk.

Radio- og TV-reparatøren på Tynset stiftet Leteng AS. Han satset på trygge leveranser og god service, og passet på å tilpasse produktutvalget til den teknologiske utviklingen. Årene har vært preget av jevn vekst, gjennomsnittlig en ny ansatt i året. Fjoråret ga 25 millioner i omsetning, og 3,5 millioner kroner i overskudd.

- Vi lager fortsatt kabler, men bare kundespesifiserte ting, med spesielle lengder og konfigurasjoner. Hovedtyngden i dag er andre datakomponenter, som overganger, konverterere, signalsplittere, kildevelger og annet mer eller mindre sært tilbehør til standard datautstyr. Det sære er litt av forretningsideen. Når folk i IT-bransjen har problemer med å finne det spesielle de trenger, ringer de til oss. Nisjen vår er tilbehør. Vi ønsker ikke å bli volumdistributør av standardutstyr. Vi leter hele tiden etter nye nisjer med vekstpotensial.

Tidene har smilt til den oppvakte lille IT-bedriften i den vakre utkanten mellom Oslo og Trondheim. Det kommer stadig nye grensesnitt og overganger der trivelige mekkere kan mane fram gode inntekter.

- I dag er det mye overganger mellom eldre grensesnitt og USB, for eksempel USB til klassiske serie- og parallellutganger. En annen nisje er det vi kaller "KVM" for "keyboard, video, mouse". Mange organisasjoner, blant annet Forsvaret og helseinstitusjoner, krever atskilte nettverk til henholdsvis intern og ekstern bruk. Da skal folk ha to PC-er, men kan nøye seg med én skjerm, ett tastatur og én mus. KVM betyr at de bytter tastatur, skjerm og mus mellom PC-en på det eksterne nettet og PC-en på det interne nettet gjennom en vender. I et serverrom kan det samme prinsippet skaleres opp til å kople tastatur, skjerm og mus mellom opptil mange hundre servere. Vi kan til og med tilby en løsning der du kan svitsje serverne over til administratorens hjemmekontor.

En annen nisje som utvikler seg veldig, er lyd og bilde.

- Projektormarkedet er blitt veldig stort, og hensiktsmessige løsninger krever mye spesialkabling. Vi kan levere kildevelgere til projektorer, slik at man enkelt kan kople om mellom bærbare PC-er til flere møtedeltakere. Vi kan også gå motsatt vei, og sørge for at det samme bildet gjøres synlig på flere skjermer samtidig.

Leteng ser for seg at hjemmemarkedet også kan tilby nye muligheter når bredbånd kommer for alvor.

Bedriften har aldri laget noen strategi om å gå noen bestemt vei eller vokse til en forutsatt størrelse.

- Vi har bare hengt på markedet og tilpasset oss. Vi har ansatt folk etter hvert som det har blitt nødvendig. Vi er femten på heltid. Alle er på Tynset, unntatt en med hjemmekontor i Ski.

Det er både fordeler og ulemper med å være på Tynset.

- Den egentlige grunnen til at vi holder til der, er at jeg er derfra, og har grodd fast. Jeg er ikke ung lenger, og kan ikke tenke meg å være bofast noe annet sted. 60 til 70 prosent av omsetningen vår er i Oslo og på Østlandet, selv om vi har konkurrenter i Oslo, for eksempel Jotec. Blant Tynsets fordeler er stabil, lojal og pålitelig arbeidskraft, og et lavere lønnsnivå og tempo enn i storbyen. Det lojale er veldig positivt. Folk tar et valg om at de vil være på et sted som Tynset.

- Ulempen er den fysiske avstanden, at det tar over fire timer å kjøre til Oslo. Egentlig er avstanden mer en psykologisk sak for kunden. Kommunikasjon går mye over telefon og andre media. Men skal kunden ha noe helt spesielt innen én time, kan ikke vi innfri.

Leteng har et nettsted med en fullverdig katalog og presentasjon av bedriften, og tar gjerne i mot bestillinger på e-post.

- Vi har tenkt veldig lenge på om vi burde ha en e-handelsløsning. Grunnen til at vi ikke har det foreløpig, er at våre produkter er så spesielle at veldig mange kunder har behov for å prate med en selger og diskutere løsninger. Vi er veldig påpasselige med at nettstedet, og katalogen er fullt ut oppdatert til enhver tid. Vi vil nok lage en e-handelsløsning, men da vil vi lage noe som kunden er godt tjent med.

Leteng er ikke fremmed for å overlate bedriften til andre.

- Det var meningen at vi skulle kjøpes opp i fjor, men oppkjøperen var amerikanske [og Nasdaq-noterte] AESP som trakk seg etter 11. september. AESP har samme nisje som oss, og har kjøpt seg representasjon i flere land i Europa. I Norge eier de vår konkurrent Jotec.

Inntil videre fortsetter Ketil Leteng som eneeier.

- Men jeg føler et behov for å dra inn litt andre og yngre krefter. Ting diskuteres, avslutter han.

Til toppen