Kake-kikker tatt på fersken - legger seg flat

DoubleClick angrer: De vil aldri mer koble sammen personlige opplysninger med data over hvilke nettsteder nettsurfere besøker. I alle fall ikke før det kommer klare lover på området. Men toppsjefen for annonseselskapet vil ikke innrømme at selskapet har brutt noen lover.

DoubleClick har brent seg på amerikanske forbrukeres rettigheter. Da det ble kjent at selskapet brukte såkalte småkaker (cookies) til å koble brukernes identitet med hvordan de brukte nettet, hvilke nettsteder de besøker med mer, startet ramaskriket om nettsurfernes rettigheter.

Selskapet er blitt klaget inn for det amerikanske handelstilsynet for brudd på privatrettslige regler. Som digi.no tidligere har skrevet har også statsadvokaten i delstaten Michigan varslet søksmål mot Doubleclick som er anklaget for brudd på Michigans forbrukeres rettigheter.
Les:
Næringsrike men ufordøyelige småkaker
Michigan saksøker DoubleClick
Personvernaktivister avviser DoubleClicks forsvarskampanje

Stridens kjerne har vært annonseselskapets planer og mulige gjennomføring av å koble anonym aktivitet på nettet sammen med navn og identiteter. Dette er mulig ved bruk av småkaker, som er et kontroversielt tema i USA.


- Det var feil av meg å planlegge en sammenslåing av private opplysninger som navn og adresse med anonym aktivitet på nettet. Men la det være klart: Vi har aldri koblet navn og anonym aktivitet på nettet, skriver Kevin O`Connor, toppsjefen i DoubleClick, i en pressemelding.

Videre skriver O`Connor at selskapet ikke vil gjøre noe forsøk på å koble informasjon de har via småkaker (cookies) for å analysere hvor folk går på nettet, og hva de gjør der, før industrien setter standarder for hvordan dette skal gjøres.

Dette kan bety at DoubleClick vil skrinlegge planene om å etablere en database over forbrukerinformasjon, som skal hjelpe annonsørene å treffe sine kundegrupper.

I november 1999 kjøpte DoubleClick opp selskapet Abacus Direct for 1,7 milliarder dollar, eller 14,2 milliarder norske kroner. Dette selskapet hadde en database over navn, adresser og kjøpevaner til millioner av amerikanere som DoubleClick ville koble sammen med sine egne databaser om hvilke nettsider brukerne besøker.

O`Connor sier til Wall Street Journal at Abacus Direct likevel var et godt kjøp, og at selskapet skal forsette med katalogvirksomheten, inntil videre atskilt fra DoubleClick.

Småkakebruken er likevel et hett tema i USA. Som digi.no tidligere har skrevet, er også internettgiganten Yahoo! stevnet inn for rettsapparatet i Texas.

Les mer:
Yahoo! saksøkes for forfølgelseNettreklame: Foreslår felles europeiske kjøreregler
DoubleClicks nettsteder bombardert med e-post
Serverer småkaker for første gang i det amerikanske Senatet
Norske DoubleClick vet ikke hvor du bor
AltaVista-eier styrker annonsesalget på nettet

Til toppen