Kaken blir større

- Ved å slippe til flere aktører blir kaken større. Dette var gjennomgangstema i en paneldebatt om UMTS på Internet World Norway i går.

I paneldebatten på Internet World Norway igår ble inntjeningspotensialet for UMTS-søkerne diskutert. Alle aktørene er usikre på potensialet, men "rimelig" trygge på at potensialet er der.

- Det eneste sikre fremover er at det er store kostnader ved å tilby nett (transport av innhold). Vi ønsker ikke å drive med nett og innhold samtidig, da er det lett å miste fokus og ramle mellom to stoler. Derfor konsentrerer vi oss om å tilby økte verdier for kunden og da ønsker vi kun et kjerneområde, sa Nadir Nalbant, administrerende direktør i Sense Communications.

- Vi regner med å tjene penger på både å tilby nett og å produsere innhold, sa Bjørn Taale Sandberg, strategidirektør i Telenor Mobil. Han sa videre at Telenor anser UMTS lisensene som en knapphetsfaktor på noen års sikt. I første omgang vil kampen stå om å fylle kanalene med innhold, men senere vil kampen stå om kapasitet rett og slett fordi frekvensområdene er en naturgitt knapphetsressurs.

- Vi tror det er fullt mulig å levere gode produkter på begge disse områdene, sa også Bjørn Erik Reinseth, produkt- og strategidirektør i Netcom.

Hva de enkelte aktørene forventer å tjene på UMTS var det få som kom med konkrete tall om:

- UMTS åpner nye muligheter for våre tjenester. Kaken blir større og vi forventer å øke inntjeningspotensialet 3-4 ganger. Men det er klart at tjenestene vil avgjøre antall kunder, ikke transporten av selve tjenesten, fortsatte Reinseth.

Den eneste som kom med konkrete tall var administrerende direktør i Tele 1 Europe, Pål E. Vegard:

- Vi beregner det norske mobilmarkedet til 17 milliarder i 2012 og vi tar sikte på å kapre 15 prosent av dette. Planlagte investeringer er på 2.3 milliarder kroner.

Alle deltagerne var skjønt enige om at uvissheten er meget stor:

- Ingen vet hva inntektene kommer til å bli. Bransjen generelt planlegger for mye. Se på Netcom; blant budsjettene fra da de startet opp er det bare resultatet som nå viser seg å stemme, sa Mikal Rohde, aministrerende direktør i You Communications (tidligere Tele Pluss).

- Det er ikke mange som har muligheten til å prøve og feile, men jeg tror at Schibsted er en av de som har finansiell ryggrad til å nettopp dette. Mange av de andre aktørene har ikke denne muligheten, sa Sverre Munck, konserndirektør multimedia i Schibsted.

Sverre Munck sa også at det er stor vilje i Schibstedkonsernet til utvikle og / eller kjøpe 3 G innhold. Schibsted er på trappene med egne produkter, såkalt 3 G-innhold for 2 G, men sa at lanseringen er blitt noe utsatt fra det opprinnelige tidspunktet i august.

Tron Kleivane, som holdt et foredrag om mobilt Internett etter paneldiskusjonen sa følgende om lisenssøkerne:

- Søkerne driver med gambling og alle er tilfredse for at også konkurrentene driver med gambling...

Til toppen