Kampanje for å redde Windows Xp

Mer enn 100.000 "Die-hard Xp"-brukere har skrevet under mot tvangs-oppgraderes til Vista.

Windows-brukere er ikke som andre brukere. Først og fremst er det mange flere Windows-brukere, enn det er Mac- eller Linux-brukere. Dernest er de ikke kjent for å ha samme engasjerte forhold til operativsystemet de bruker.

Det var lenge sant, men nå nærmer det seg slutten for Windows Xp, og det har fått mange Windows-brukere til å våkne opp.

Microsoft vil ha sine kunder over på Windows Vista, og 30. juni slutter Microsoft å selge Windows Xp.

Det håper webkampanjen SaveXp.com å gjøre noe med. De forlanger at Microsoft fortsetter å selge Windows Xp frem til neste Windows-versjon kommer på markedet. Den er forventet i 2010, men Microsoft har mange ganger tidligere slitt med å holde sine egne tidsfrister for nye operativsystemer.

Siden januar i år har SaveXp.com fått mer enn 100.000 underskrifter fra det som Associated Press kaller "die-hard Xp users".

Kampanjen ble startet av IT-journalist Galen Gruman i InfoWorld, og publikasjonen står for driften av nettsiden. De har en nedtelling til dagen Windows Xp ikke vil være tilgjengelig for salg lengre.

Til toppen