Kampanje for norsk digital radio

Etter år med bare prat, starter NRK og P4 en kampanje for digital radio, bedre kjent som DAB.

Både NRK og P4 tar en rekke initiativ for å få fart på digital radio eller DAB.

Tirsdag 7. desember lanserer NRK en ny folkemusikk-kanal som kun sendes i DAB-nettet og via NRKs webtjeneste. Foreløpig finnes det 1.500 musikkspor i basen. Ifølge radiodirektør Nils Heldal i NRK, vil også bilder av musikerne legges ut på NRK.no. Ved hjelp av Nasjonalbiblioteket i Rana har NRK digitalisert 4000 musikkspor som er opp til 70 år gamle.

I forkant av lanseringen setter NRK i gang markedsføring av alle sine ni DAB-kanaler. Denne høsten bygges det digitale radionettet opp til 70 prosent av befolkningen. Til nå har det kun vært halvparten av nordmenn, fra Østlandet til Steinkjer, som har hatt muligheten til å ta inn de digitale radiosignalene.

Parallelt skjer det saker på forhandlersiden. Radioaktørene har snakket om DAB siden midten av 1990-tallet, og DAB-konsesjoner er blitt delt ut av myndighetene, men foreløpig er det svært få nordmenn som har tatt seg råd til å kjøpe mottakerne.

I 2004 er imidlertid prisen på vei ned. Ifølge teknisk direktør Hans Petter Danielsen i P4 kan man snart få tak i mottakere for under tusenlappen og elektrokjeder som Elkjøp har allerede mottakere i sortimentet.

Både P4, NRK og Norsk Aller sitter med DAB-konsesjoner og spleiser på utbyggingskostnadene.

– Det som nå skjer, ble besluttet i sommer. DAB er medium som er mer kostnadseffektivt enn FM. Den nyeste utbyggingen, som skjer nå, gjør at signalene forbedres i Trondheim og at Kristiansand, Stavanger, Bergen og Tromsø får tilbud, opplyser Danielsen.

I likhet med hos NRK, skal P4 i gang med en kampanje for DAB-tilbudet.

– For første gang skal vi begynne å markedsføre tilbudet i egne kanaler. Det nye er at det finnes billige DAB-mottakere i butikkene, dette vil vi annonsere for, i tillegg til den økte utbyggingen, sier han og forteller at det på
www.dabdigitalradio.no vil komme en oppdatert oversikt over utbyggingen.

Radiodirektør Nils Heldal i NRK forteller at DAB-kampanjen starter i månedsskiftet november/desember.

– Vi lager en kampanje som blant annet feirer den nye kanalen, men som går på innholdet vårt. Hele måten å angripe DAB på, har vi lært fra England. De ulike radioaktørene forteller hverandre når kampanjene kommer, sier han og forteller at de også er i ferd med se på en signaturmelodi for DAB-tilbudet som alle aktørene kan benytte.

Dansk offensiv

Men også i våre naboland skjer det saker på DAB-siden. Landets radioforhandlere melder om stigende interesse for digitale radiomottakere etter en massiv kampanje fra Danmarks Radio (DR).

DR har tidligere meldt at målet er 10.000 solgte radioer innen utgangen av året. Og ved juletider kommer tre nye kanaler som skal markeres: «DR Kanon Kamelen» «DR Erhverv» og «DR Gyldne Genhør» skal markedsføres i radio og TV fra slutten av november. DR har hele 17 forskjellige digitale radiokanaler mot NRKs ni.

Og inntil videre skal DAB-tilbudet ikke markedsføres på NRK TV, ifølge Nils Heldal.

Til toppen