Kampanje legger ned nettutgaven i tre måneder

På grunn av tekniske problemer stenger bladet Kampanje sine nettsider fram til medio mars. Da skal Kampanje på nettet framstå i ny og bedre drakt, forteller redaktør Lasse Gimnes.

Medie- og markedsføringsbladets Kampanje, som er del av mediehuset Hjemmet Mortensen, har hjemmesider på nettet hvor bladets artikler det siste året har vært gratis tilgjengelig. På nettsidene står det nå å lese: "Kampanje vil bli relansert medio mars 2000."

Årsaken er en teknisk kollaps, ifølge redaktør Lasse Gimnes.

- Saken er at plattformen vi har hatt nettutgaven på, har gått i stykker. Så i stedet for å bruke kroner og ører og ressurser på å få den gamle opp, er vi i gang med en ny satsing som skal være oppe medio mars. Det blir en helt ny plattform og vi skal basere oss på et nytt publiseringsverktøy, sier Gimnes til digi.no.

Gimnes er i kontakt med flere webbyråer, men det er ennå ikke spikret noen avtale.

I vår hadde Kampanje også tekniske problemer, da var det leverandøren Telia som hadde slettet hele redaksjonsarkivet til bladet. Gimnes vil ikke si noe om den nåværende omleggingen betyr at Telia blir skiftet ut som teknisk leverandør.

- Samtidig er vi ute etter å øke bemanningen, og vil ha en langt større nettsatsing enn vi tidligere har hatt. Det vil bli et langt større nyhetsfokus og vi vil ha et nettsted med rundt åtte nyheter per dag. Det representerer en kraftig oppgradering med gjestespaltister og debatter, forteller han.

- Er ikke tre måneder veldig lenge å være borte fra markedet?

- Det er bedre å komme med et ordentlig godt nettsted og bruke alle ressurser på det, heller enn å få opp en plattform som ikke er tilpasset framtida. Men jeg er enig med deg at ikke er så gøyalt å være borte såpass lenge. Vi lover å komme sterkt tilbake, sier Gimnes.

Da Lasse Gimnes tok over som redaktør for Kampanje i begynnelsen av året, ble blant annet nettutgaven til bladet lagt gratis ut på nettet. Tidligere var det kun abonnenter som hadde tilgang til bladet på nettet. Gimnes har ingen tall å vise til når det gjelder trafikk på nettstedet.

- Vi har ikke hengt med på den delen og har ikke hatt trafikktall. Nå skal vi ansette en konseptutvikler som skal jobbe med web, som gjør at vi får en balansert satsing på det kommersielle med annonser på den ene siden og det redaksjonelle på den andre siden, sier han.

En fersk leserundersøkelse Kampanje har fått utført av Norsk Gallup Institutt, viser at 28 prosent av abonnentene på magasinet benytter Kampanje på nettet minst en gang i måneden.

Til toppen