Kampsportere slåss om doménenavn

Kampsportbutikkene Combatsport og Fighter Sport er inne i en skikkelig fight om retten til doménenavnet fightersport.no. Oslo Tingrett skal avgjøre kampen.

Det mer enn 15 år gamle selskapet Fighter Sport ANS finnes på Internett på adressen fighter.no. Selskapet driver en butikk i Storgata i Oslo.

Konkurrenten Combat Sport AS er registrert i Enhetsregisteret i januar 2001, og gikk tidligere under navnet Budo Fighter Sport AS, men skiftet navn til Combat Sport AS i mai i år.

Combat Sport er en ren nettbutikk som selger utstyr til kampsportutøvere. Det har sin hjemmeside på combatsport.no. I november i fjor registrerte imidlertid daglig leder Arne Leon Bjørndal doménenavnet fightersport.no.

Det syns ikke Kai Christian Westergaard i Fighter Sport var noen god idé. Han har derfor saksøkt Bjørndal og Combatsport for rettsstridig bruk av domenenavn.

Forklaringen er at Combatsport vil bruke domenenavnet fightersport.no til å utvikle en kampsportportal for klubber og utøvere i hele Norden.

Det finnes lite presedens på denne type saker i Norge. En lignende sak ble dømt i saksøktes disfavør i Asker og Bærum Tingrett i år. Scandinavia Online (SOL) saksøkte Nicolai Weiss Andersen for registrering og bruk av domenet wwwsol.no (uten punktum mellom www og sol). Brukere som misset punktumet i det de la inn adressen, ble sendt videre til www.cool.no.

Weiss Andersen tapte saken, og ble dømt til å betale 100.000 i erstatning, pluss saksomkostninger. Han ble også dømt til å slutte å bruke domenet.

Forskjellen ligger i at Fighter Sport er ikke et registrert varemerke, slik SOL er. Derfor kan det nok tenkes at Fighter Sport går ned for telling når saken kommer opp i Oslo Tingrett, og Arne Leon Bjørndal vil kunne notere seg for en teknisk knock-out.

- Likevel, hvorfor valgte du et navn som har vært i bruk i 15 år?, spør vi Arne Bjørndal.

- Hvorfor har han ikke tatt det selv? Selskapet omtales om "Fighter" i dagligtale, og domenet fighter.no har vært registrert i mange år. Fighter Sport er heller ikke et varemerke som beskyttes av varemerkeloven, men et ord som alle kan bruke fritt.

digi.no oppnådde ikke kontakt med Kai Westergaard, og hans advokat Bjørn Stokvold ville ikke kommentere saken.

Omtalte URL-er:

Til toppen