JUSS OG SAMFUNN

Kan A-pressesjefen folkeliggjøre nettet?

Mange internettår etter at han hadde første mulighet til å kapre den desidert beste lokale posisjonen på Internett, bestemmer Alf Hildrum seg igjen for å satse. Hans største sukessfaktor kan ligge i å folkeliggjøre Internett.

Herman Berg
24. feb. 2000 - 13:36




Alf Hildrum







A-pressenOrkla Media










Digital Hverdag


finansielt



Det lokale Internett-tilbudet har i realiteten gått for lut og kaldt vann.






Dermed har selskap som Telenor fått en gylden sjanse til å etablere lokale portaler - samtidig som dukker opp det lokale initiativ som byauksjoner i lokalfloraen.



Olav Terje Bergodigi.no

digi.no


Arbeiderbladet/DagsavisenRomerikesBlad
Les om vår kartlegging:
BA: - Scooter i A-pressesamarbeidetA-pressenett uten lønnsomhetskrav
Spinner A-pressenettet større


Selskapet som skulle gjøre dette het Lokalnett AS og ble etablert høsten 1996 av A-pressen og ansatte fra Norsk Informasjonsteknologi (NIT). Et "Offentlig Service Torg" skulle styrke kommunikasjonen mellom nordmenn og det offentlige ved hjelp av Internett. Det andre var "LokalTorget".

Les:
A-pressen blir offentlig


Det er likevel kun en virtuell sannhet.

Ifølge onsdagens resultatpresentasjon er selskapet avviklet.

Det har ført til belastninger i millionklassen på konsernets driftsbudsjett for 1999. Mesteparten av belastningene på fem millioner kroner på driften under forretningsområdet "elektroniske medier" skyldes LokalNett-kollapsen.

Det innebærer at de tre selskapene (A-presse Nett, LokalNett og FUNN i Narvik - et nord-norsk IT-selskap med utspring i Norsk Data) der A-pressen har majoritetseierskap og som ofte blir nevnt i resultatrapportene, er redusert til to.

Enkelte andre nisjesatsinger som rekrutteringstjenesten JobMatch (40 prosent eierskap), Bilkanalen, doktortjenesten MediNET og innkjøpsfelleskapet MassMarket er også med i den nokså enkle internettkabalen til Alf Hildrum.

Nå skal A-presse Nett, sammenslutningen av 21 lokalaviser, være basen for nysatsingen. Blant annet vil rekrutteringstjenesten JobMatch, som man investerte i fjor, knyttes tett opp til lokalavisene.

Men også papirvirksomheten og TV-selskapenes virksomheter koples til internettaktiviteter.

A-pressen skriver i sin resultatrapport at "investeringene i forretningområdet vil bli vesentlig". Konsernet mener likevel ikke å følge SOL-modellen; det vil si at man ikke nødvendigvis trenger å tape veldig mye penger for å tjene penger på Internett.

Troen på at annonsemarkedet skal bære finansieringen av nettsatsingen er liten i konsernet. I stedet satses det på ulike finansieringsmåter, blant annet partnerskap.

Så lenge også Orkla Media vegrer seg og Telenor ikke har etablert seg skikkelig på lokalmarkedene og A-pressen selv har et nettverk av lokalaviser på nett, er det fortsatt mulig å kuppe lokalmarkedene.

Hildrum skal prise seg lykkelig over at de fleste internettaktørene er så fjernstyrte at de enten har nasjonale, nordiske eller internasjonale ambisjoner.

For det er på lokalnivå nettet virkelig kan oppfylle visjonen om den globale lokal-landsbyen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.