FORBRUKERTEKNOLOGI

Kan Buzz utfordre Facebook og Twitter?

Google prøver seg med ny sosial nettjeneste.

10. feb. 2010 - 10:01

Google har som uttalt mål å samle all verdens informasjon og gjøre den søkbar, og deretter selge relevant reklame.

De ønsker med andre ord å være nettets informasjonsnav, men møter kraftig konkurranse fra sosiale nettsamfunn som Facebook og Twitter.

Stadig mer informasjon oppstår og deles i sosiale nettjenester i sanntid. Nå gjør Google et forsøk på å drikke av dette informasjonshavet med Buzz.

- Buzz er en ny måte å dele oppdateringer, bilder, videoer og mer på. Du kan også innlede samtaler om det du synes er interessant.

Slik omtaler Google sin nye sosiale tjeneste, som ble lansert i går kveld norsk tid.

Løsningen er bygget direkte inn i e-posttjenesten Gmail, som ifølge comScore har 176 millioner brukere.

- Dermed slipper du å finne frem til vennene dine, det fungerer allerede med kontaktene du har. Buzz bringer dette nettverket til overflaten ved å automatisk la deg følge personene du sender e-post og chatter med, opplyser Google i et blogginnlegg.

Men ennå har ikke alle fått tilgang til Buzz i Gmail-grensesnittet ennå. Ifølge Google skal tjenesten rulles ut til alle brukere i løpet av de nærmeste dagene.

Det er imidlertid mulig å bruke tjenesten allerede nå via mobiltelefon.

Forteller hvor du er

Tjenesten er stedsbevisst, det vil si den har støtte for geo-koding av brukernes meldinger, akkurat som Twitter, Foursquare, Brightkite og lignende konkurrenter.

Dette kommer i første rekke mest til sin rett når Buzz benyttes fra nettopp en mobiltelefon, og det kan gjøres fra nettadressen buzz.google.com. I likhet med Gmail krever dette at brukeren oppretter en Google-konto.

Geo-meldinger blir samtidig et eget informasjonlag i karttjenesten Google Maps. Dermed blir det muligheter for å se Buzz-meldinger utfolde seg direkte i kartgrensesnittet.

Buzz har lånt svært mye av funksjonaliteten fra konkurrenter som Facebook og Twitter, inkludert muligheten til å sende målrettede meldinger til kontakter. Akkurat som på Twitter kan dette gjøres med såkalte @-svar.

Personvern

Som med alle stedsbevisste tjenester er det en viss fare for at du avslører mer enn du ønsker eller bør. Av personvernhensyn bør brukere nøye vurdere om det er nødvendig å fortelle hvor du er til enhver tid.

Da digi.no forsøkte Buzz i går kveld viste tjenesten seg å være svært nøyaktig. Ved å tillate at posisjonen blir synlig, ble meldingene vi sendte ut knyttet opp mot helt nøyaktig bostedsadresse.

Det er imidlertid opp til brukeren selv om meldingene som deles skal være offentlige, eller kun tilgjengelig for egne kontakter.

Eget API

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Google oppgir at de vil rulle ut et programmeringsgrensesnitt (API) mot Buzz i løpet av de kommende månedene. Utviklere skal få full lese- og skrivetilgang for innlegg gjennom AtomPub-protokollen, samt delegert autentisering gjennom OAuth.

Buzz er allerede integrert mot nettjenester som Picasa, Flickr, Google Reader og Twitter. Det ligger i kortene at denne listen utvides over tid.

Med et API på plass vil det kunne vokse frem et økosystem med programvare og remiksede nettjenester (mashups) rundt Buzz, men egne klientprogrammer og mobile apps, akkurat som med Twitter.

Slik presenterer Google tjenesten:

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.