Kan erstatte IT-kaos med full kontroll

Med sin «CMDB» lover CA fullt innsyn i hvordan alt IT-utstyret forholder seg til hverandre.

«CMDB» er i ferd med å bli en viktig forkortelse for IT-folk. Det står for «configuration management database», og er en applikasjon for å holde rede på den nøyaktige tilstanden til alt man har av IT-utstyr til enhver tid, og på alle relasjoner som finnes mellom alt fra fysiske gjenstander til programvare og kontrakter.

En CMDB kommer til nytte i forbindelse med alle former for kvalitetssikring av IT-leveranser, for eksempel i avtaler med garantert tjenestenivå («SLA») og ved implementering av ITIL. Den kommer spesielt til nytte hver gang man må gjøre en endring i et komplekst IT-system, noe som erfaringsmessig kan være farligere enn å motta datavirus. Flere selskaper, blant annet Mercury, tilbyr en CMDB.

    Les også:

CA lanserte sin CA CMDB i begynnelsen av september i år, og har rukket å få en tung referanse: Rikshospitalet bruker sin for ha kontinuerlig oppdatert oversikt over et av Norges mest komplekse datanettverk.

En spesiell egenskap med CA CMDB er at den tilbyr teknologi som automatisk avbilder alle relasjoner mellom alle gjenstandene registrert i verktøyet. Dette er teknologi som CA ervervet da de kjøpte det spesialiserte programvarehuset Cendura tidligere i år.

Her er et eksempel, der CA CMDB-brukeren har bedt om å få se hva serveren «Anv08» er avhengig av, og hvilke «CI» («configuration item») som igjen er avhengig av den:

Bjørn Kløvvik, som arbeider med teknisk salgsstøtte i CA Norge, er fornøyd over positive tilbakemeldinger på produktet.

– Jeg mener at visualiseringen av relasjonene, og måten vi ordner hvordan gjenstander, CI-er, legges inn i applikasjonen, gjør at vi ligger seks til tolv måneder foran konkurrenter som HP, IBM og BMC, sier Kløvvik til digi.no.

CA mener å ha gjort det så enkelt som mulig å få lagt CI-er inn i applikasjonen.

Har man andre driftsverktøy fra CAs Unicenter-familie, eller bruker Microsoft SMS, følger man ferdige prosedyrer. Import fra andre gjøres gjennom en modul kalt Universal Federation Adapter, som innhenter data formatert i XML. Egne algoritmer i CA CMDB skal verne mot dobbeltregistreringer. Alle endringer i registrerte CI-er spores fortløpende, og kan rapporteres på.

En viktig egenskap er evnen til rask implementering.

– Vi brukte fem dager på Rikshospitalet for å levere en «proof of concept», forteller Kløvvik. – Da var databasen fullt besatt, det var ingen uregistrerte CI-er, og alle relasjoner var også kartlagt i visualiserbare.

Kløvvik posisjonerer CA CMDB som en enkeltstående applikasjon.

– Det vanlige er å legge den inn i en ITIL-implementasjon, men det er ikke nødvendig. Du kan få stor glede og nytte av en CMDB også uten ITIL. Men vekselvirkningen med ITIL er selvfølgelig svært interessant. Du kan oppfatte CMDB som en tjenestemodellering. Kjører du en ITIL-prosess for endring, vil CMDB-modellen oppdateres automatisk.

Han understreker kraftig at CMDB er noe langt mer enn «asset management».

– «Asset management» plukker ikke opp relasjonene mellom bitene. Det er den store forskjellen.

Samspill med organisasjonens service desk er et viktig salgsargument for Kløvvik.

– Integrasjonen med Unicenter Service Desk er sømløs, men CA CMDB kan også levere tjenester til løsninger fra andre leverandører. CMDB-en kommer blant annet til nytte for å grave fram det som er roten til et gitt problem. Her er visualiseringen uvurderlig.

Kløvvik regner med at ASP-er vil være tidlig ute med å ta i bruk CMDB, blant annet for å få kontroll over sine tjenesteavtaler. Inngangsbilletten for en CMDB-installasjon er 400 000 til 500 000 kroner. Salgsmodellen tilsier at det skal ta 90 dager å planlegge, installere og kjøre en CA CMDB.

Til toppen