Kan guide annonsørene inn på web

SOL og Telias samarbeid om byguider i Sverige, kan bidra til å trekke flere og større annonsører til Internett. Schibsted har de amerikanske city-guidene som forbilde og vurderer å utnytte redaksjonelle ressurser i svenske aviser på nettet.

Et selskap eid i fellesskap av Scandinavia Online AB og Telia skal utvikle og drive en komplett elektronisk guide til underholdning, aktiviteter, produkter og tjenester i Stockholm i partnerskap med amerikanske CitySearch Inc.

Schibsted skaffet seg rettighetene til CitySearch for Skandinavia og mange andre byer i Nord-Europa i fjor.

Tjenesten skal bygge videre på en kombinasjon av SOLs byguide Allt om Stockholm, og Telias Gula Sidorna på Internet. Telia vil sitte med 50 prosent eierskap, nye SOL AB med 35, mens Schibsted selv kaprer 10 prosent og Telenor 5 prosent.

Direktør for forretningsutvikling i Schibsted-konsernet, Birger Steen, utelukker ikke at denne satsingen vil bli utvidet til også å omfatte de andre skandinaviske hovedstedene.

- Schibsted er CitySearch' skandinaviske samarbeidspartner og vil i første rekke satse på Stockholm. Det ligger i kortene at satsingen vil kunne utvides til de andre skandinaviske storbyene. Men det er ikke besluttet at dette skal skje eller når. Vi vil gjerne se hvordan konseptet utvikler seg i Stockholm først, sier Steen.

Steen bekrefter at det kan bli snakk om å samarbeide med Schibsteds aviser om redaksjonelt stoff til den nye byguiden.

- Schibsted sitter på sterke redaksjonelle krefter i skandinaviske byer og vil satse på hverdagsjournalistikk på nettstedet i Stockholm, sier Steen. Navnet på byguiden er ennå ikke bestemt, men det blir ikke CitySearch, sier han.

Konserndirektør Birger Magnus i Schibsted ser et betydelig kommersielt potensial i lokale byguider.

- Disse byguidene er i likhet med papirkatalogene annonsebaserte, men med mange flere annonsemuligheter. Vi håper å kunne rekke ut til underskogen av småbedrifter som trenger å eksponere seg gjennom slike elektroniske byguider. De kan jo kjøpe tusenvis av annonseeksponeringer. Det blir som en hybrid av avisinformasjon og gule sider, sier Magnus.

Som konserndirektør for Schibsted eier han den avisen som er suverent størst på rubrikkannonsering i Norge (Aftenposten). Og som har alliert seg med utgiveren av Gule Sider både i Norge og Sverige (Telenor og Telia).

- Er disse byguidene én av de faktorene som skal bringe dere ut av bakevjen når det gjelder annonseinntekter på Internett?

- Byguidene kommer nok til å generere store inntekter på sitt område, men er ikke redningen for annonsemarkedet generelt, sier Magnus.

Forretningsutvikler Birger Steen er enda mer optimistisk:

- Vi har tro på dette annonseproduktet,. Det kan, i alle fall på kort sikt, bli en sterk konkurrent til bannerannonsene. Vi ser for oss at et godt byguideprodukt vil kunne dekke behov som i dag fylles av kataloger, lokalaviser, boards, radio og DM [direkte markedsføring, red.anm.], sier Steen entusiastisk til digi.no.

Magnus tror ikke at løsningen på inntjeningsproblemene på nettet ligger i å beile tradisjonelt sterke merkevareannonsører som eksponerer vanlige forbruksgoder som sjampo i det tradisjonelle TV-mediet..

- Foreløpig har vi ikke sett noen annonsører som har satt en standard med innovativ nettreklame. På Internett finner man målgrupper som er opinionsdannere og som setter i gang bevegelser i markeder. Dette burde utnyttes bedre, sier han med dårlig skjult spark til sitt eget selskap Scandinavia Online.

Dårlig kreativitet og få kommersielle rollemodeller på det norske og nordiske markedet er én av grunnene til at norske storaktører fokuserer i større og større grad på det som på det nordlige amerikanske kontintinent.

I tillegg til CitySearch, er Microsoft med Sidewalk og America Online/Chicago Tribune med Digital Cities store på Internettbyguider.

Den amerikanske regionsavisen Chicago Tribune, som i forrige uke vant tre priser på en stor publiseringskonferanse i USA, driver i samarbeid med America Online den lokale nettavisen Digital City. Snart møter denne tjenesten konkurranse når Microsoft lanserer online-tjenesten Sidewalk Chicago i løpet av kort tid. Sidewalk-konseptet innbefatter i dag ni amerikanske storbyer og Sydney i Australia.

For å møte den nye konkurransen, bestemte Chicago Tribune i fjor sommer å satse ti millioner dollar på å utvikle nettstedet sitt og ekpandere Digital City ut i forstedene. Denne storsatsingen har medført nyansettelser av 50 nye journalister til nettredaksjonen, som da blir den største i USA. Regner man med salg og markedsføring, arbeider totalt 200 personer med online publisering i avisen. Journalister og redaktører arbeider ikke eksklusivt for Internett-utgaven av avisen.

- Forskjellene er at de ulike stedene presenterer annonser i varierende omfang og kompleksitet. De fleste stedene har et visst redaksjonelt innhold. Internasjonalt har CitySearch som regel nettannonser bestående av 6-8 sider med bilder, kart og eventuelt menyer for restauranter, enkle produktkataloger og prislister for detaljister, sier Birger Steen.

Til toppen