Onsdag kveld lanserte Amazon sitt helt nye nettbrett Kindle Fire til en brøkdel av prisen Apple tar for sitt nettbrett, iPad. REUTERS/Shannon Stapleton (Bilde: REUTERS/Shannon Stapleton)

Kan han true Apple?

Amazons toppsjef Jeff Bezos presenterte i går det som kan bli iPads største konkurrent.

Onsdag kveld norsk tid lanserte Amazon sitt nettbrett Fire, som går rett i strupen til Apples iPad. Nettbrettet skal være svært raskt og drives av Googles Android operativsystem.

Men viktigst er at prisen er en helt annen enn rivalen iPad. Amazon vil selge sitt nye nettbrett til 199 dollar, 1150 kroner. Den billigste iPad-modellen koster 499 dollar, nærmere tre tusen kroner.

Skreddersydd for handel

Skjermen er på syv tommer, mindre en iPad og den vil bare kunne fungere på trådløst nettverk. Den blir levert med et 30-dagers prøveabonnement på Amazon Prime, som gir brukeren tilgang til masser av medieinnhold som musikk, video og spill. På dette området har Amazon alt som skal til for å konkurrere med Apples iTunes.

Nettbrettet er også skreddersydd til bruk på Amazons enorme e-handelstjeneste. Håpet til Amazon er selvsagt at dersom man har en Kindle Fire, så vil man handle mye mer på Amazon.coms netthandelstjeneste. Det i seg selv gjør det enklere å subsidiere prisen på nettbrettet.

En annen viktig nyhet er nettleseren, Silk, som skal samhandle med Amazons nettskyløsning EC2. Den skal med andre ord bli svært rask. digi.no kommer tilbake med mer informasjon om denne nettleserløsningen senere torsdag.

Følger opp Kindle

Amazon har lykkes godt med å selge e-bokleseren Kindle, som ble lansert for rundt fire år siden, noe som gir selskapet en helt annen kunnskapsbase med tanke på produksjon og det logistiske som må fungere for å kunne konkurrere med Apple enn andre aktører i markedet.

Så langt har ingen, hverken HP, Research in Motion, Dell eller HTC lykkes med å true Apples hegemoni i markedet for nettbrett. Den som har vært nærmest er Samsung med sitt Galaxy Tab.

– Riktig strategi
Ifølge et blogginnlegg fra Forrester Research-analytiker Sarah Rotman, har selskapet også en god kanalstrategi. For det første har Amazon allerede produsert et meget stort antall, flere millioner, Kindle Fire.

De skal med andre ord ikke risikere å bli utsolgt med det første. For det andre så vil de bruke sine partnere i de amerikanske kjedebutikkene Best Buy og RadioShack i tillegg til sine egne nettsider (med rundt 80 millioner unike brukere i måneden) som salgskanal.

– Vil selge millioner

Ifølge Forrester vil Amazon kunne mellom tre og fem millioner enheter av Kindle Fire bare i julesesongen. Det vil ha en viktig effekt som kan true Apples dominerende posisjon, nemlig at utviklere av Android-applikasjoner vil kunne få et langt større publikum enn de har i dag, og dermed gjøre plattformen mer konkurransekraftig mot Apple.

Apple har solgt hele 29 millioner av sin iPad siden den ble lansert tidlig i fjor, melder Wall Street Journal som viser til IDC-tall som slår fast at de har rundt 68 prosent av nettbrettmarkedet. Forrester tror Amazon vil være den viktigste, og kanskje eneste reelle, utfordreren frem til Windows 8 nettbrettene blir lansert.

Kindle Fire blir først tilgjengelig for amerikanske kunder 15. november. Det er usikkert når norske konsumenter kan bestille nettbrettet.

    Les også:

Til toppen