Kan man vinne no' her a?

Det som tidligere har vært "UNG-messen" på Sjølyst har endret både profil og navn. I år heter messen Jobb&Utdanning, og nå satses det også på rekruttering av folk til ledige stillinger. Likevel domineres besøksgruppen av niendeklassinger som ved hver stand spør: - Kan man vinne no' her a?

De bedriftene som hadde stand på messen for å rekruttere nye medarbeidere, var blant andre Rimi, ICA, Shell, Narvesen og Mc Donalds. I tillegg var også Telenor, Sønnico, Manpower, Top Temp, Olsten Norsk Personal, og Posten representert. Det var nok den første gruppen av bedrifter som traff riktigst målgruppe.

Både Sønnico og Telenor var interessert i å skaffe seg aktuelle kontaktnett. Sønnico hadde en egen brosjyre med oversikt over ledige stillinger og lærlingplasser i selskapet, og Telenor hadde tilsvarende en egen hjemmeside på Internett med ledige stillinger.

Begge selskapene hadde også såkalte "lyn-CV-er", hvor interesserte kunne notere ønskede arbeidsoppgaver, tidligere erfaring og liknende.

Andrea Kilen, rådgiver i Konsernstab Personal i Telenor AS, sier til digi.no at de er fornøyd med responsen, men at målgruppen var litt yngre enn forventet. Hun legger til at Telenor har registrert 250 interessenter i løpet av messen, og blant disse er det mange aktuelle kandidater.

Kilen opplyser også at flesteparten av interessentene har noen års utdannelse, og mange har "tunge" utdannelser som sivil ingeniører, jurister, markedsførere og IT-kandidater. Det er også registrert omtrent 50 CV-er som er lagt ved skjemaene. Telenor har per idag onlag 40 ledige stillinger å fylle.

- Målet med registreringen er ikke å tilby alle jobb med en gang, men å ha aktuelle folk i bakhånd når vi trenger nye medarbeidere, sier Kilen.

Hun forteller videre at skjemaene nå skal sorteres og arkiveres i de ulike personalkontorene; så er det opp til disse å innkalle kandidater til intervju.

Carina Falkman, markedskoordinator i Sønnico forteller at det viktigste med denne type rekruttering er at selskapet får bygget opp et kontaktnett av mennesker de kan ta kontakt med senere. De fikk god respons på dette, men Falkman kan ikke gi noen konkrete tall på hvor mange nye kandidater de har fått i basen sin.

Jobbsøketjenesten Jobshop var også representert på messen, men mest for å profilere seg, og for å vise folk hvordan tjenesten brukes.

- De fleste besøkende har vært veldig unge, og matcher ikke helt de jobbene vi har i vår database. Men det er mange som har vært innom for å finne aktuelle ledige stillinger. Vi håper jo med dette å nå mange nye brukere, sier prosjektleder i Jobshop Vivian Sivertsen til digi.no.

Rekrutterings-og karriererådgivningsfirmaet MPS ønsket også å rekruttere folk fra messen. - Vi rekrutterer for tiden mye folk innen reklame-, reiseliv-, IT-, og konsulentbransjen, men primært er vi på jakt etter folk med noen års yrkeserfaring. Dem har det ikke vært så mange av her ennå, sier Petter A. Knudsen til digi.no.

Til toppen