Kan miste 2-3 mrd.

Tele Danmark kan miste opptil 25% av privatkundene til sine nye konkurrenter når de er klare med å tilby telefoni over egne telenett.

Ikke bare i bedriftskundemarkedet kan Tele Danmark miste kunder. En undersøkelse viser nå at selskapet kan tape mellom 2 og 3 mrd. kroner i privatmarkedet. Erfaringer fra tidligere privatiserte telemarkeder bekrefter denne tendensen.

Greens undersøkelse gjort for Berlingske Tidende viser at 25 prosent av bedriftskundene vil bytte teleoperatør, og tallene blir ikke bedre om en ser på privatmarkedet.

- Våre analyser viser at 15 prosent av Tele Danmarks kunder er villige til å skifte teleselskap bare de får muligheten til det - de trenger ikke å spare penger engang for å bytte, sier markedsdirektør i Telia Danmark, Thomas Boe Bramsen, til avisen.

Tele-ekspert hos PA Consulting Group, Tony Gilbert, tror ikke Tele Danmark vil tape mer enn 25 prosent av markede til sine konkurrenter - og med en omsetning i Tele Danmark på innenlands og mobiltelefoni på 10 mrd. kroner, blir dette 2,5 mrd. kroner.

Men dette kan bli mer fordi flere av Tele Dnmarks konkurrenter nå bygger egne telenett og vil ikke leie nett av den tidligere monopolisten for å tilby egne tjenester.

Til sammenligning mistet British Telecom inntil 40 prosent i enkelte segmenter da det britiske telemarkedet ble konkurranseutsatt, mens både Telia og Telenor regner med å tape opptil 30 prosent av sine hjemmemarkeder til nye operatører.

Til toppen