Nokia håper å treffe spikeren bedre denne gangen, med blant annet Lumia 920. (Bilde: Nokia)

Kan Nokia vente på «Metro-effekten»?

Windows 8 minst like viktig for Nokia som Windows Phone 8.

Microsoft lanserer i kveld Windows Phone 8. Så langt er det støtte for mer moderne maskinvare, ny og NT-basert kjerne og en rekke utviklerrelaterte framskritt, som har blitt trukket fram som de viktigste nyhetene. Men Microsoft bør ha mer i ermet, dersom Windows Phone 8 skal raskt vinne flere hjerter enn dagens utgave.

For Microsoft kan vanskelig være fornøyde med dagens andel i smartmobilmarkedet på noen få prosent.

Ett av kortene i Microsofts erme er allerede kjent. Det grafiske brukergrensesnittet i Windows Phone, som de fleste fortsatt kaller for «Metro», er nå også å finne i Windows 8 og Windows RT. Selv om pc-salget går tregere enn på lenge, vil mange i løpet av de kommende årene kjøpe seg en ny pc, og da vil Windows 8 følge med og Metro være det første som møter dem.

Dersom brukerne lærer seg å like brukergrensesnittet Metro, noe Microsoft nødvendigvis forutsetter, vil brukerne kanskje også ønske å ta i bruk det samme brukergrensesnittet på smartmobilen og nettbrettet, hvor de også til en viss grad vil kunne kjøre de samme Metro-baserte applikasjonene.

Det kan godt være at Microsoft strategi vil fungere, dersom salget av pc-er ikke synker enda mye mer. Men det hele er uansett ikke gjort over natten. I første omgang vil det være de aller ivrigste Windows-brukerne som vil ta i bruk Windows 8. De fleste av disse kjenner Metro ganske godt fra før. Det er jo først og fremst på grunn av Metro at de oppgraderer til Windows 8. Derimot vet ingen foreløpig noe større om hvordan Windows-baserte nettbrett vil bli mottatt i forbrukermarkedet eller i hvilken grad dette kan påvirke smartmobilsalget. Hos enkelte deler av bedriftsmarkedet er derimot interessen for Windows 8-baserte nettbrett allerede vekket.

Men det er først og fremst de av forbrukerne som de neste par årene kjøper seg en ny pc med Windows 8, som vil kunne utvide gruppen av mennesker som ønsker seg Metro på flere skjermer. Det å bruke det samme brukergrensesnittet på tvers av alle skjermer, kan være tiltrekkende for mange brukere. Men det avhenger av at brukergrensesnittet egner for alt fra relativt små mobilskjermer til stasjonære pc-er med skjermer på størrelse med et middels vindu. Det er langt fra enighet om hvor godt Metro egner seg til dette.

Uansett, Microsoft har kanskje tid til å vente på denne «Metro-effekten» fra Windows 8. Verre er det med Nokia. Selskapet har et sterkt behov for å snu den kraftig nedadgående trenden i selskapets smartmobilsalg. Enkelte analytikere mener at dersom trenden ikke har snudd innen seks til ni måneder, må selskapet gjøre radikale grep.

Nokia vil nok oppleve et oppsving i salget av Lumia-mobiler når Windows Phone 8-utgavene snart kommer i salg. Mange av disse kundene vil være brukere av eldre Windows Phone-mobiler som nå vil ha en ny telefon. Disse kundene kommer nok nærmest av seg selv – med mindre de velger en modell fra Samsung eller HTC. Kundene Nokia virkelig må kjempe om, er dem som ikke allerede har positive erfaringer med Metro fra før.

Disse kundene kommer ikke av seg selv før den nevnte Metro-effekten fra Windows 8 begynner å slå til, kanskje om 6-18 måneder. Microsoft og Nokia har brukt store beløp på markedsføring av Windows Phone-mobiler, uten at dette ser ut til å ha hatt noen stor effekt.

Det er derfor vanskelig å se hvordan Windows Phone-økosystemet på kort sikt skal greie å øke interessen blant det store publikumet, altså de som snart skal kjøpe sin første virkelige smartmobil eller bytte ut sin aldrende iPhone eller Android-mobil.

Den som har dårligst tid til å finne et svar på dette, er Nokia.

    Les også:

Til toppen