Kan tjene godt på kryptisk teknologi

Når digitale helsekort, digitale tv-sendinger og ISDN-telefoner med smartkortleser er en realitet, vil Telenor Conax tjene gode penger.

Dersom myndighetene skulle bestemme seg for å utstyre den norske befolkning med digitale helsekort i plast, har Telenor Conax allerede smartkort-teknologien som skal til.

- Slike smartkort vil etterhvert komme på stadig nye områder, både for lagring av informasjon og tilgangskontroll, sier markedssjef i Telenor Conax, Erling Behrens Nygård til digi.no.

Smartkortløsningen som Telenor Conax har utviklet, - blant annet for å sikre elektronisk post, krever at du kobler en kortleser til datamaskinen. I bærbare maskiner skal det bli mulig å putte kortet rett inn på siden av maskinen.

- Etterhvert tenker vi oss at smartkortet kan kobles sammen med for eksempel en ISDN-telefon, slik at kortleseren skal bli unødvendig, forteller Nygård. I markedet finnes det forøvrig allerede tastaturer med innebygget smartkortleser.

Telenor Conax er et selskap med røtter i forskningsmiljøet i Telenor. Ansatte som tidligere forsket på informasjonssikkerhet, jobber i dag i Telenor Conax. Da det ble tydelig at sikkerhetsteknologien kunne utnyttes kommersielt, ble sikkerhetsprosjektene i 1992 innlemmet i Telenor CTV, hvor analog tv var det helt store. To år etter ble Telenor Conax etablert som et eget selskap.

Telenor Conax har spesialisert seg på smartkortteknologi og har både utvikling, produksjon, salg og service av smartkort.

- Da vi ble skilt ut som eget selskap, fortsatte vi å utviklingen av smartkortene og sikkerhetssystemene, forteller Nygård.

Utviklingen av smartkortteknologi for digital tv tar flest ressurser hos Telenor Conax. De skal lage smartkortene som skal kontrollere seerne til Canal Digital i Norden. Canal Digital skal levere digital tv og eies 50 prosent av Telenor og 50 prosent av franske Canal Plus. Smartkortene vil være nødvendige for å få tilgang til sendingene, samtidig som man dermed betaler for de programmene man ser på.

- I tillegg har vi utviklet tv- og smartkort-teknologien videre til å gjelde Internett og andre nettverk, sier Nygård. Tanken er å kunne kryptere informasjon i nettet, som kan dekrypteres dersom man betaler for tjenesten.

- I likhet med tv ser vi for oss at man enten kan betale et abonnement eller betaler for den informasjonen man vil ha, sier Nygård.

I 1998 vil selskapet bruke mer ressurser på markedsføring av produktene. Innen mars er det meningen at programmet PostSec, som krypterer vedlegg i e-post meldinger, skal ut på privatmarkedet. Prisen vil ligge rundt 1500 kroner, inkludert smartkort og kortleser som kobles til maskinen.

Ved oppstart hadde Telenor Conax 8 ansatte, i dag har dette økt til 30. Selskapet jobber mest med utvikling, drift og support, mens markedsføring og salg er nye satsningsområder. Omsetningen i 1996 var på 29.0 mill kroner, en økning på 18 prosent fra 1995. Tallene for 1997 er ennå ikke klare.

Til toppen