Kan vi ikke være litt mer prinsipielle?

Reklamefinansiert TV og radio må fra nå av kjøre en advarende jingel hver gang det kommer reklame.

I følge en sak i digi.no mener Datatilsynet at jeg må gi mitt samtykke dersom markedsførere skal få sende meg e-postreklame eller SMS-reklame.
Her er saken:

Tilsynet presiserer at det ikke er tilstrekkelig at jeg gir fra meg e-postadressen eller mobiltelefonnummeret. Jeg må si klart og tydelig fra at jeg ønsker å bli utsatt for markedsføring. Personer under 15 år anses ikke å kunne gi slikt samtykke.


Hvorfor ikke gjennomføre dette prinsippet hundre prosent?

1. Ingen får lov til å putte reklame i min fysiske postkasse, uten at jeg har gitt mitt samtykke.

2. Ingen får lov til å fylle min TV-skjerm med reklame, uten at ... Dette blir litt vrient i praksis. Hva om kabelselskapene i stedet plomberer reklamekanalene inntil jeg har sendt dem mitt skriftlige samtykke?

3. Og så var det kringkasting ... radio. Siden det blir vanskelig rent teknisk med personifiserte støysendere, foreslår jeg at alle reklamekanaler påtvinges en advarselsjingel som går sånn ca. hvert 15. minutt: "Dette er en reklamefinansiert kanal. Ønsker du ikke å motta reklame, må du skifte kanal. Er du under 15 år, må du skru på søkeren nå."

4. Så til det litt mer kompliserte. Hva med samfunnsinformasjon? F. eks. reklame for Røde Kors. Skal dette også omfattes av forbudet?

5. Og hva med følgende dilemma: Det nye regelverket kan vel neppe gjelde i business-til-business-sammenheng, så hva med meg som bare opererer med min profesjonelle e-postadresse; jborgmo@uswebcks.com?

Nå begynte det virkelig å bli problematisk dette prinsippet ...

Jeg tror jeg heller slår kontra:

Jeg gir herved samtlige markedsførere i Norge og i utlandet rett til å sende meg så mye reklame de vil. Dette gjelder både e-post og SMS-meldinger, i et utbegrenset antall til denne e-postadressen: jborgmo@uswebcks.com og til dette mobiltelefonnummeret: + 47 90 12 20 20.

Vennlig hilsen Jostein Borgmo, som herved erklærer at jeg er over 15 år.

Til toppen