Kanadisk konkurrent til SuperOffice

6. mai introduserer Janna Systems sine salgsstøtte-systemer i Norge. Systemene har såkalt sømløs integrering mot Microsoft Office produkter, og regner med å bli den nest største aktøren på markedet i løpet av 1998.

Det kanadiske programvareselskapet Janna Systems Inc., har allerede blitt en markant aktør på salgsstøtte-systemer i sitt hjemmemarked, USA. Denne suksessen skal nå videreføres av det nyopprettede norske selskapet Janna Systems, som regner med å gi SuperOffice solid konkurranse på det voksende markedet for salgsstøtte-applikasjoner. I løpet av 1998 vil Janna Systems erobre 20 prosent av det nordiske totalmarkedet, hvilket omfatter både løsninger for enkeltpersoner, og helhetlige bedriftsløsninger.

- Vi regner med å bli den nest største aktøren på dette markedet i løpet av kort tid, sier salgssjef i Janna Systems, Tore Skjærgård, til Digi. Han legger til at systemene til Janna dessuten ligger langt fremme når det gjelder såkalt sømløs integrering mot MS Office, noe som gjør det enkelt for bedrifter med allerede etablerte Microsoft-løsninger å tilpasse det nye systemet.

- Foruten kommunikasjon med Microsofts produkter, ligger det støtte for en rekke ulike databaser. Dessuten er det lagt til rette for å¨utvikle tilleggsmoduler og plugin, sier Skjærgård.

Janna systems leverer i utgangspunktet tre typer produkter: Janna Contact Personal, Janna Contact Professional og Janna Contact Enterprise. Professional og Enterprise vil være hovedsatsningene til selskapet, og disse henvender seg til segmenter som i utgangspunktet er dominert av henholdsvis SuperOffice og Vega. I løpet av juli regner imidlertid selskapet med å lansere ytterligere et produkt som er utviklet i samarbeid med Oracle og Intel.

- Vi vil levere et plattformuavhengig nettleserbasert system, i hovedsak beregnet for nettverk med tynne klienter, sier Skjærgård, som ikke tror at salget av Janna Systems produkter vil ta av skikkelig før til høsten. Selskapet kan likevel skilte med allerede å ha solgt systemer i Norden til BMW, Avis og Riksnett.

SuperOffice ikke bekymret

SuperOffice er den dominerende aktøren på markedet, og ifølge tall fra Kapital data har SuperOffice hele 45 prosent av totalmarkedet. Administrerende direktør i SuperOffice, Gisle Jentoft, bekymrer seg likevel ikke over den nye konkurrentens ambisiøse planer.

- Det er hyggelig å få en ny konkurrent på banen. Dette skaper mer oppmerksomhet rundt denne type applikasjoner. Likevel tror jeg målsetningen om en markedsandel på 20 prosent innen 1998, var en smule optimistisk, sier administrerende direktør i SuperOffice, Gisle Jentoft, til Digi. Jentoft legger til at SuperOffice allerede har etablert 300 distributører rundt om i Norden, noe som kan bli vanskelig å matche for den nyetablerte virksomheten.

- Jeg kan love dem tøff kamp om hver eneste kunde, avslutter Jentoft.

Til toppen