Kandidater til Rosing-prisene må melde seg nå

For norske gründere, kan neste års Rosing-priser være springbrettet til nasjonal anerkjennelse og det internasjonale markedet. Men det haster å melde seg på: Fristen er mindre enn tre uker unna.

Datamessen Software '98 utfolder seg på Inforama ved Sandvika utenfor Oslo i tiden 3. til 6. februar. Det er anerkjent som årets store informasjonsteknologi-begivenhet i Norge og som møteplass for bransjen. Et høydepunkt blir utdelingen av Rosing-prisene innen henholdsvis kreativitet, brukervennlighet og anvendelse.

Prisene går til nye norske programvareprodukter, og til et selskap som har utmerket seg ved en særskilt intelligent måte å anvende informasjonsteknologi på. Produktprisene for kreativitet og brukervennlighet innebærer blant annet støtte fra Eksportrådet til utenlands markedsføring.

Erfaringen hvert år er at det går tregt å få inn søknader. I fjor måtte sågar søknadsfristen forlenges. Men suksess ble det, med mange titalls interessante søknader, og priser til

  • kreativitet: værprogrammet Metacast Ultra fra Metaphor Systems AS
  • brukervennlighet: Scenario fra Merkantildata Applikasjon
  • anvendelse: Norsk Jetmotor AS

Rosing-prisene ble delt ut for første gang i fjor - planleggingsminister Rugaas sto selv for utdelingen - som en utvidelse av tidligere års Kreativitetspris. Blant tidligere vinnere av Kreativitetsprisen, finner vi det nå så berømte multimediaprogrammet Scala, og ModellDatas Powersim.

Søknadsfristen er 16. desember! Du finner nærmere informasjon og søknadsskjemaer på nettsidene til Den Norske Dataforening.

I digi.no kommer vi til å følge prosessen i Rosing-prisene fra søknader via jury-nominasjoner til endelige avgjørelser. I en egen avdeling vil vi fra mandag samle artikler om nominerte produkter, selskapene som produserer dem, og menneskene bak.

Til toppen