Kanonvekst i jobb-annonser på nett

Stillingsannonser på nett slo alle rekorder i fjor, og ekspertene forventer at utviklingen fortsetter i år.

Annonsører har åpenbart fått opp øynene får den dynamikk og direkte respons nettannonser kan gi.

I fjor vokste stillingsannonser på nett med 40 prosent sammenlignet med året før. Jobbdirekte, som har vært i markedet fra starten av i 1997, registrerte alene en omsetningsvekst på 50 prosent.

Tilsvarende utvikling leser man også hos de andre aktørene. Mye av forklaringen ligger i et generelt bedre marked for arbeidstakere, og at Internett er iferd med å bli et mer modent og brukervennlig medium.

Bedrifter har i tillegg tilgang på mer brukervennlig verktøy som kompletterer avisannonser.

- Internett er interaktiv og egner seg til å formidle mer informasjon og opplevelser. Ikke minst er det mulig å tilby helt unik funksjonalitet, eksempelvis intelligent og automatisk matching av stillingsannonser og jobbsøker, sier markedsansvarlig Rita Frändberg i Jobbdirekte i en pressemelding.

Fjoråret markerte dermed det absolutte gjennombruddet for bruk av Internett for annonsering etter arbeidskraft. Det er spesielt merkevareannonsering på Internett som har opplevd den samme utviklingen.

Jobbdirekte bekrefter at utviklingen fortsetter inn i nyåret.

- I årets tre første uker har vi høyere omsetning enn noen gang, sier Rita Frändberg, markedsansvarlig i Jobbdirekte som har vært i markedet fra starten av i 1997.

Jobbdirekte tror på en totalvekst for markedet på 30 prosent og budsjetterer med en egen vekst på 50 prosent som vil gi 20 millioner kroner i omsetning.

Til toppen