Kantega skiller ut ID-satsning

Kantegas datterselskap, Kantega Secure Identity, skifter navn til Signicat.

Signicat leverer en ID-tjeneste som er tatt i bruk av nettbutikker, nettbanker og offentlige nettsteder. Tjenesten identifiserer i dag rundt 12 millioner internettbrukere i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Den brukes for kommunikasjon mellom bedrifter, internt i en bedrift eller ut mot privatpersoner.

Navneskiftet og penger fra et finansieringsselskap skal gjøre det lettere å eksportere tjenesten til resten av Europa.

- Vi har språktestet det nye merkenavnet Signicat i samtlige store internasjonale markeder med godt resultat. Navnet gjenspeiler at selskapet tilbyr både digital signering av dokumenter, og identifisering med digitale sertifikater for sikker tilgang til konfidensiell informasjon, sier Gunnar Nordseth, administrerende direktør i Signicat, i en pressemelding.

Kantega tjener sine penger på å selge konsulenttjenester innen IT, og Jon Øyvind Eriksen, administrerende direktør i Kantega, synes derfor det er naturlig at datterselskapet skilles ut og får inn ekstern kapital.

- Når Kantega fisjonerer ut eierskapet av Signicat, og overfører det til et eget investeringsselskap, gjør vi det enklere for Signicat å hente inn kapital til en større internasjonal produktsatsning, sier Eriksen.

Til toppen