Kaprer snart annenhver krone på nett

En prognose fra Collins Stewart tyder på at nettannonser er i ferd med å bli et Google-monopol.

Mange analytikere tolker bruddet mellom Microsoft og Yahoo som en stor seier for Google, som nå kan fortsette å bygge ut sin hegemoni innen nettannonsering uten frykt for at det skal dukke opp noen konkurrent av betydning i nærmeste framtid.

Hvor sterk Googles dominans kan komme til å bli, kommer fram i en prognose utarbeidet av det britiske finansselskapet Collins Stewart. Denne grafiske framstillingen, som ble offentliggjort mandag av Financial Times, viser at Google i løpet av 2009 vil øke sin andel av den globale omsetningen av nettannonser til over 50 prosent.

Markedet ventes å vokse til 55 milliarder dollar, og Google ventes å stå for halvparten eller mer.

Prognosen tyder på at Googles andel vil fortsette å vokse i 2010.

Prognosen viser at omsetningen av søkeannonser øker spesielt raskt. Dette markedet var verdt 16 milliarder dollar i 2007. Googles andel var hele 70 prosent – og voksende. Siden Yahoo og Microsoft ikke vil slå seg sammen, kan Google komme til å dominere denne sektoren like sterkt som Microsoft dominerer innen operativsystemer for PC-er.

Microsoft Windows kan betraktes som verdens mest vellykkede IT-produkt gjennom tidene, målt i omsetning. Financial Times peker på at Googles omsetning av søkeannonser i løpet av de kommende månedene vil vokse forbi Microsofts omsetning av Windows.

I en uavhengig artikkel illustrerer Silicon Alley Insider nettopp dette poenget gjennom følgende grafiske framstilling:

Her er det klart at Googles søkeinntekter vokser langt raskere enn Microsofts Windows-omsetning. Hvis trenden fra fjerde kvartal 2007 til første kvartal 2008 holder seg – tilbakegang for Windows – kan Google bli større allerede i dette eller neste kvartal.

Det ene «naturlige» monopolet ser altså ut til å avløse det andre. Og spørsmålet kan stilles: Vil Google greie å håndtere sin hegemoni bedre Microsoft håndterte sin?

    Les også:

Til toppen