John Markus Lervik sammen med medgründerne Mikal Rohde og Aleksander Øhrn kunne denne uken feire at de har fått sin første amerikanske signalkunde. Dette kan være det gjennombruddet selskapet trenger for å knekke det inn i det amerikanske markedet. (Bilde: Per Ervland)

Kapret The Economist


Kan bli gjennombruddet i USA for norsk teknologiselskap.

Teknologiselskapet cXense, som ble startet av Fast-gründer John Markus Lervik og et knippe tidligere Fast-teknologer, har vokst kraftig siden de gikk på luften for snart tre år siden. Selskapet leverer en tjeneste som lar kundene analysere adferden til samtlige av sine nettbrukere, både på stasjonære og mobile enheter.

I første rekke er det medieselskaper, publisister, som lisensierer programvaren som en tjeneste via nettskyen. Disse bruker big data-analysetjenesten fra cXense kombinert med selskapets løsninger for målrettet annonsering og tilrettelegging av relevant innhold til de riktige brukerne. Og dette markedet er enormt: Markedet for nettannonsering alene er på 100 milliarder dollar årlig og ventes å vokse kraftig.

Mens cXense har en rekke kunder blant europeiske og asiatiske publisister er det i USA det virkelig store markedspotensialet befinner seg. Derfor var det viktig at selskapet dro i land en avtale med The Economist sin amerikanske virksomhet. Dette er kanskje verdens mest prestisjefulle magasin for samfunns- og næringsstoff.

Mediehusene har så langt i liten grad benyttet seg av dataene brukerne deres genererer for å målrette annonser, og dermed øke verdien på trafikken. I stedet har det dukket opp et massivt marked med mellommenn, som kjøper ledig annonseplass for en billig penge og så selger annonsene videre. Disse mellommennene har i langt større grad klart å utvinne brukerinformasjon og har dermed hentet ut betydelige gevinster foran nesen på nettmediene.

Forretningsideen til cXense er å tilby tunge analytiske verktøy kombinert med en kraftig annonseplattform til publisister slik at de kan løsrive seg fra tredjepartsløsninger og mellommenn som står mellom utgiver og annonsør.

Britiske The Exonomist er et av verdens mest kjente mediebrands og har stor prestisje. Nå satser den amerikanske tjenesten til den anerkjente avisen på norskutviklet teknologi fra cXense for å forbedre nettsystemene sine.
Britiske The Exonomist er et av verdens mest kjente mediebrands og har stor prestisje. Nå satser den amerikanske tjenesten til den anerkjente avisen på norskutviklet teknologi fra cXense for å forbedre nettsystemene sine.

– Det amerikanske markedet er i mye større grad enn det europeiske preget av mellommenn som har erodert verdien av nettannonsering for mediehusene. Men dette markedet er også vanskeligere å komme inn i. For amerikanerne er det USA og resten av verden, der det siste ikke teller. Det er derfor viktig for oss å få vår første store amerikanske kunde, sier Lervik til digi.no.

The Economist skal bruke cXense sine løsninger for å lage nye og mer effektive annonseprodukter, som også styrer annonsevisningene på en bedre måte. De har tatt en strategisk avgjørelse om å nekte enhver tredjepartsløsning eller annonsenettverk, og selge annonsene selv for å ha kontroll på verdikjeden.

- Med cXense får de nå et kraftig verktøy som gir annonsørene et enda bedre produkt, sier Lervik til digi.no.

Lervik & co. sitt nye selskap har meget store ambisjoner og har opplevd imponerende vekst siden de ble startet i 2010. Selskapet hentet i vinter inn kapital for å finansiere videre vekst, og fikk det norske mediehuset (som også er kunde) Polaris Media tungt inn på eiersiden. Emisjonen priset selskapet til rett under 300 millioner kroner.

Men er det noen gründer-teamet bak selskapet kan så er det internasjonal ekspansjon. Søke-selskapet Fast fikk en imponerende vekst før de ble kjøpt opp av Microsoft for over seks milliarder kroner i 2008.

    Les også:

Til toppen