BEDRIFTSTEKNOLOGI

Kark gir blaffen i Tele Danmark

Konsernsjef i Telia, Jan-Åke Kark, vil ikke samarbeide med Tele Danmark om NetCom og regner med at selskapet vil selge sine aksjer i selskapet. - Vi kontrollerer styret og vil plassere våre egne folk der. Om Tele Danmark vil være en passiv eier, er opp til dem, sier Kark.

Frode Eriksen
28. juni 2000 - 17:14

På en pressepresentasjon av Telias bud på Tele Danmark i Oslo onsdag ettermiddag, fortalte Kark at han ikke brydde seg spesielt med hva Tele Danmark ønsker med NetCom, og rådet i realiteten Tele Danmark til å selge seg helt ut, og da til Telia. Alternativet er liten eller ingen innflytelse. For Kark hadde ingen planer om å invitere til et samarbeid med Tele Danmark.

Det er ikke mer enn 10 dager siden Telia bestemte seg for å legge inn bud på NetCom, noe som skjedde sist fredag, til en pris av 470 kroner per aksje, 160 kroner over Tele Danmarks bud, noe som verdsetter hele selskapet til 23 milliarder norske kroner.

Telia har som ambisjon å drive med mobiltelefoni i alle nordiske land. I valget mellom å starte i Norge med landets tredje GSM-1800 mobillisens og vokse organisk, eller kjøpe seg inn i eksisterende aktører, valgte Telia det Kark karakteriserte som det billigste.

- Vi er den eneste operatøren som har operasjoner i alle de nordiske landene, og vi jobber aktivt for sømløse pan-nordiske løsninger.

Men Kark kunne ikke love pan-nordiske priser, og tjenestene blir fremdeles priset individuelt.

Kark fortsatte med å si at kjøpet av NetCom øker selskapets kundebase til 4 millioner i Norden av totalt 14 millioner mobilbrukere, noe som gir en nordisk markedsandel på nær 30 prosent.

Kark fortalte at det var de umiddelbare positive følelsene etter de første møtene mellom selskapene som gjorde at Telia valgte å kjøpe.

- Vi tror på en konsolidering i det nordiske markedet de neste årene, og både handelen med Sonofon og NetCom er en del av dette.

- Og vi beholder og styrker vår posisjon i dette markedet gjennom NetCom, understreket Telia-sjefen.

Telias mobilsjef, Kenneth Karlberg, sier at oppkjøpet gjør det lettere å utveksle erfaring og kompetanse, både fra en stor og dominerende aktør til en utfordrer i markedet, og motsatt.

Telia vil selge deler av sin virksomhet blant annet for å finansiere dette oppkjøpet, og blant det som selskapet vil avhende er katalog og kabel-TV virksomheten, noe Kark sier utgjør kapital som Telia kan investere i andre prosjekter.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.