Kaster ut Opera

Gigantisk app-butikk frykter for konkurransen.

Krigen mellom de alternative distribusjonskanalene for mobil programvare er i gang, skriver Techcrunch. Nettstedet er først ute med nyheten om at Opera er kastet ut av app-giganten GetJar.

Opera åpnet denne uken sin egen mobile markedplass for distribusjon og salg av tredjeparts mobilapplikasjoner.

Løsningen er basert på plattformen til Appia, og kanalen har fått en fremtrende plass på Speed Dial-siden til nettleserne Opera Mini og Opera Mobile.

Dette er også en direkte konkurrent til GetJar, som oppgir at de er verdens nest største distributør av mobilprogrammer etter Apples App Store, med over 1,6 milliard nedlastinger og en katalog bestående av 75.000 programmer.

Bannlyst

Opera har i flere år vært en av de mest nedlastede programmene i GetJar. Men da Opera åpnet sin egen distribusjonskanal i nettleseren svarte GetJar med å kaste dem ut.

- Opera Mini er bannlyst grunnet brudd på våre retningslinjer. Last heller ned Bolt, UCweb, Dolphin, Layar eller Squace eller andre [alternative nettlesere], skriver selskapet i en twittermelding.

Det norske nettleserselskapet bekrefter utkastelsen. De sier også at de ikke er helt overrasket.

- De frykter at vår innebygde app store vil stjele brukere fra deres egen butikk, sier Operas informasjonsdirektør Tor Odland til digi.no.

Opera Software har vært partnere med GetJar gjennom mange år. Opera Mini har denne perioden vært den mest populære applikasjonen i systemet deres med over 30 millioner nedlastinger.

Techcrunch gjengir et blogginnlegg fra GetJar der de forklarer hvorfor de ser seg nødt til å fjerne konkurrenten.

- Dette er et drastisk og svært uvanlig skritt for oss, og noe vi ikke tar lett på. Problemet er at Opera har valgt å inkludere en konkurrerende app store i sin nettleser. Selv om vi i prinsippet ikke har problemer med det, så innebærer dette at kunder kan begynne å bruke deres butikk i stedet for GetJar, heter det i meldingen.

- Ekstremt valg

GetJar påpeker at Operas butikk stjeler trafikk og annonsekroner fra dem, en inntektskilde de er avhengig av.

- De innser at dette er et ekstremt steg å ta, men vi er ikke overrasket over at de kaster oss ut, sier Tor Odland.

Han erkjenner at GetJar historisk sett har vært en viktig kanal med millioner av nedlastinger hvert år, men forsøker å dempe betydningen av at denne plattformen nå stenges for dem.

- I det store bildet er ikke GetJar så viktig lenger. Vi har andre kanaler der brukere kan laste ned produktene våre.

Opera Mini finnes også til andre markedsplasser, som eksempelvis Apples App Store. Kan inkluderingen av egen markedskanal i nettleseren føre til problemer også der?

- Nei. Måten det fungerer på med iPhone er at vi kun speiler programmer som Apple selv tilbyr. Dette er bare et speil inn til deres App Store og du henter faktisk applikasjonene der til syvende og sist. Operas butikk blir for dem bare en ny måte å gjøre disse applikasjonene synlige på, sier Odland.

    Les også:

Til toppen