Katastrofe-kjøp skal gjøres om

Time Warner sier de vurderer å selge AOL, og legge dotcom-galskapen bak seg.

Time Warner, et konglomerat innen film (Warner Bros), tv (CNN, HBO), Internett (AOL) og papirmedier (Time), kunngjorde sine kvartalstall i går. Toppsjef Jeffrey Bewkes sa at det var satt i gang tiltak i forkant av en sannsynlig avhending av Internett-delen av konsernet, den tidligere kjempen AOL.

Å selge AOL ut av Time Warner er noe Bewkes har snakket om siden han tok over som toppsjef i desember 2007. Han signaliserte også tidlig at konsernet også burde kvitte seg med kabel-selskapet Warner Cable og Time. Salget av Warner Cable ble gjennomført i februar i år.

Tiltakene som Bewkes har satt i gang får observatører til å konkludere at et salg av AOL kan være forholdsvis nært forestående, selv om en endelig beslutning ennå ikke er tatt. De to viktigste er innsettelsen av tidligere Google-mann Tim Armstrong som ny sjef i AOL i mars, og en omskriving av AOLs gjeldsavtaler med Time Warner – gjelden er på til sammen 12,3 milliarder dollar – som avskaffer formelle hindringer mot et salg.

Time Warners samlede omsetning i første kvartal i år var 6,95 milliarder dollar, 7 prosent mindre enn i fjor (korrigert for avhendingen av Time Warner Cable). Resultatet ble svekket med 14 prosent til 661 millioner dollar. Tallene er ikke spesielt oppløftende, men de er bedre enn analytikerne hadde ventet.

Salgskandidatene AOL og Time utgjør en svært liten del av Time Warners samlede omsetning, henholdsvis 876 millioner dollar og 806 millioner dollar. I begge tilfellene er nedgangen 23 prosent. Hovedforklaringen på svikten i omsetningen er tørke på annonsemarkedet, både nett og papir. Tv-satsingen omsatte for 2,78 milliarder dollar, mens filmselskapet hadde inntekter på 2,5 milliarder dollar.

Bewkes ønsker altså å beholde film og tv, og kvitte seg med nett og papir.

AOL har hatt jevnt sviktende inntekter i over to år. Omsetningen falt under 1,5 milliarder dollar for første gang i første kvartal 2007. Første kvartal 2009 markerte en ny negativ milepæl, med en omsetning på under en milliarder dollar. Tallet på abonnenter er nede i 6,3 millioner, mot 27 millioner i 2002.

Sammenslåingen av Time Warner og AOL blir stående som et symbol på dotcom-tidens galskap. I praksis var det nettgiganten AOL som kjøpe det gamle mediekonglomeratet – tv, papir og film – for 164 milliarder dollar. Dette skulle være soloppgangen for en ny æra der Internett tok over for alle andre medier.

Da kjøpet ble godkjent i januar året etter, hadde AOL-Time Warner en børsverdi på 280 milliarder dollar.

I 2003 utløste forskyvningen virkeligheten og sammenslåingens visjon et opprør i konsernet. AOL-toppen Steve Case som personifiserte oppkjøpet ble fjernet, og konsernet droppet AOL fra sitt offisielle navn.

Året etter var Time Warners børsverdi redusert til 84 milliarder dollar.

I skrivende stund er børsverdiene til Time Warner og Time Warner Cable henholdsvis 26 og 10 milliarder dollar. På åtte år er det samlede verditapet rundt 244 milliarder dollar.

Hvem kunne så tenke seg å kjøpe en fallen Internett-tilbyder med 6,3 millioner abonnenter og 12,3 milliarder dollar i gjeld?

Da Yahoo var på jakt etter alternative beilere for å presse et bedre bud ut av Microsoft, hadde de samtaler med Time Warner med tanke på å få til en troverdig løsning med AOL. Verken AOL eller Yahoo har gjort noe for å videreføre denne muligheten.

Ifølge Financial Times har Internett-tilbyderen EarthLink signalisert sin interesse. Toppsjef Rolla Huff fortalte sine aksjonærer tirsdag at en sammenslåing med AOL vil gi en synergi, og at Time Warners avhendig av AOL kunne være en anledning til å realisere et slikt prosjekt.

Hele historien oppsummeres slik av Time Warner-sjef Bewkes, ifølge New York Times:

– Vi vet at de fleste oppkjøp og sammenslåinger har ikke skap verdi.

En klar understatement, tatt i betraktning at 244 milliarder dollar er borte.

    Les også:

Til toppen