Katmai-strategien avdekket

Katmai, Intels 32-bit-teknologi to generasjoner frem (etter Deschutes), vil blant annet ha over dobbelt så mange MMX-instruksjoner som dagens MMX-brikker.

Intel presenterte Katmai offisielt onsdag og fortalte at prosessoren ifølge planene skal være klar for levering første halvdel av 1999. Katmai bygger for en stor del på Pentium II-arkitekturen, men har selvsagt også en del tillegg. Dette gjelder ikke minst de 70 nye instruksjonene som er en utvidelse av dagens MMX, tidligere kjent som MMX 2. Dette instruksjonssettet vil også bli implementert i Merced-prosessoren som også vil komme i 1999.

Taufik Ma, markedssjef for uavhengige programvareprodusenter ved Intel, sier til InfoWorld Electric at de mest fremtredende tilleggene er SIMD-instruksjoner (Single Instruction, Multiple Data) for flyttallsoperasjoner som vil øke 3D-ytelsen. Dette vil blant annet kunne utnyttes i applikasjoner innen DAK (data-assistert konstruksjon), stemmegjenkjenning og videokonferanser.

MMX-teknologien har også en SIMD-arkitektur, men denne er bare beregnet for heltallsdatatyper.

- For å øke ytelsen kreves det også forbedringer i PC-arkitekturene, forteller Ma. Det antas blant annet at 4x AGP (Accelerated Graphics Port) og en form for høyhastighetsminne vil være implementert. Ma sier at Direct Rambus DRAM er blant minnealternativene.

- Andre nye minnearkitekturer kan også ha høy nok båndbredde, sier han. Han nekter imidlertid å spesifisere hvilke arkitekturer dette kan være.

Richard Dracott, Intels markedssjef for mikroprosessorer, ønsker overfor CNET ikke å spesifisere ytelsesegenskapene til de første Katmai-brikkene. Men det er rimelig kjent at 450 MHz-utgaven av Pentium II er planlagt i slutten av 1998, så da er det lite sannsynlig at Katmai vil ha lavere klokkehastighet enn det. På et forslag om 500 MHz som laveste klokkehastighet, svarer Dracott at det kan være rimelig å anta.

Dracott sier til PC Week Online at prosessoren i begynnelsen vil bli bygget i en 0.25 mikron-prosess, for så å krympe ned til en 0.18 mikron-prosess etterhvert. Prosessorene vil komme i flere utgaver, alt ettersom bruk. For eksempel vil prosessoren bli innkapslet i Slot 1-kortet for vanlige PC-er, i MMO (mobile module) for bærbare PC-er og i Slot 2 for høy-ytelses arbeidsstasjoner og servere.

Ifølge PC Week Online håper Intel å ha mobile utgaver av Katmai klare kort etter at leveringen av Slot 1-utgavene starter.

For at det skal være noen vits i å kjøpe den utvidede teknologien som skal implementeres i Katmai, må det også være programvare som støtter denne. Taufik Ma sier til InfoWorld Electric at det allerede er flere hundre uavhengige programvareprodusenter som samarbeider med Intel om Katmai-tilpasset programvare, både for konsument- og bedriftsmarkedet. Blant disse finner man selvsagt Microsoft, som har forpliktet seg til å utvikle Windows og Windows NT operativsystemer som utnytter Katmai-instruksjonene, men også Unix-utviklere som Sun skal utvikle applikasjoner for Katmai.

Til Computer Reseller News sier Richard Dracott at Intel håper at en rekke Katmai-tilpassede applikasjoner vil være klare når prosessoren blir sluppet på markedet.

Brukere med eldre programvare har ingen grunn til å bekymre seg. Intel pleier å lage å lage prosessorer som er bakoverkompatible med eldre programvare, og det vil ifølge Computer Reseller News også være tilfelle med Katmai.

Utgivelsesdatoen i 1999 kan ifølge CNET gi Intel et forsprang på konkurrenten AMD. AMD planlegger å komme med den andre generasjon av sin 3D-teknologi i 1999, men det er ennå usikkert om det er Katmai eller AMDs teknologi som vil komme på markedet først. Den første generasjonen av AMDs 3D-teknologi skal etter planene komme på markedet i slutten av dette kvartalet, nemlig i de første K6 3D prosessorene, også kjent som Chompers.

Til toppen