Kelkoo.com sikter mot Paris-børsen

Det franske selskapet Kelkoo.com overtar Zoomit.com og sammen blir de det største aktøren innenfor e-handelstjenester i Europa. Nå er planene klare for børsintro, nye plattformer og sterk satsing for å knuse konkurrentene.

Zoomit.com kommer ikke lenger til å eksistere. Grunnen er at Kelkoo.com, det franske e-handelsselskapet, i dag offentliggjorde at de skulle fusjonere med selskapet.
Les også:
Norske Zoomit i europeisk storfusjon
Zoomits fusjon bekreftet
Zoomit-fusjonen: Globale ambisjoner
- Dette var det rette selskapet for oss, sier Johan Dolven, administrerende direktør i Zoomit.com.

- Kelkoo.com har virksomheter i de markedene vi ikke er tilstede og vi har en ganske lik teknologi som lett lar seg smelte sammen, sa Dolven på presentasjonen av det nye selskapet tirsdag.

Tidligere i år var Dolvens plan å erobre det europeiske markedet alene, men forholdene forandret seg og Zoomit.com måtte begynne å finne samtale partnere.

Det samme var tilfellet for Kelkoo.com, som ville fokusere på å bli størst i sine respektive markeder før de skulle gjøre noe i de andre markedene de ikke var basert i. Satsing på markeder som Norden, Tyskland eller BeNeLux-landene måtte gjøres sammen med en partner, mente Kelkoo.com. Da falt valget snart på Zoomit.com.

Zoomit.com sine aksjonærer vil få en tredjedel av det samlede selskapet, mens de resterende to tredjedelene vil tilfalle aksjonærene i Kelkoo.com. Zoomit.com skal også bytte navn til Kelkoo.com på sine eksisterende tjenester.

- Årsaken til navnebyttet er at Kelkoo.com har investert ti ganger å mye i markedsføring og merkevarebygging enn det vi har gjort, så navnebyttet var ganske naturlig, sier Dolven.

Selskapene skal gjennomføre en rettet emisjon mot sine eksisterende investorer. Emisjonen vil være på om lag 120 millioner norske kroner, og øke kontantbeholdningen i Kelkoo.com til 400 millioner norske kroner. Dette er penger som skal brukes på markedsføring, ekspansjon og produktutvikling.

- Vi har ikke brukt så mye penger på reklame, men dette er noe vi skal øke investeringen på nå, sier Dolven.

Etter emisjonen er planen å gå på børs, nærmere bestemt i Paris, i løpet av første kvartal til neste år, med alle forbehold...

Dolven legger imidlertid ikke skjul på at Kelkoo.com nå kan bli svært så interessant for andre selskaper, og at konsolideringen i markedet kanskje ikke er over.

Konkurrentene på markedet er den euopeiske delen av Dealtime, men selskapet er langt mindre enn det nyfusjonerte Kelkoo.com. Den andre europeiske konkurrenten er Shopsmart, men KelKoo.com mener at de er desidert størst.

I USA er det Dealtime og MySimon som er de største spillerne, og som har meget konkurransedyktige tjenester i forhold til Kelkoo.com, mener Dolven.

Skal disse inn på det europeiske markedet vil det være svært så vanskelig å komme utenom Kelkoo.com. På den andre siden kan portalselskaper være svært interessert, for eksempel Terra Networks, som i disse dager fusjonerer med portalnettverket Lycos.

Til toppen