Kidlink verner indianerspråk

Over 155 amerikanske urbefolkningsspråk snakkes bare av voksne. Barnestedet Kidlink samarbeider med det amerikanske urbefolkningsstedet Canku Ota for å gjøre dem levende også for barn.

Samarbeidet tar utgangspunkt i Kidlinks "hvem-er-jeg-program" for å utfordre elever til å samle inn og dokumentere kultur som kan gå tapt.

Kidlink viser til lingvisten M. Kraus som sier at 155 urbefolkningsspråk i USA er døende, og at stadig flere unge indianere vokser opp uten annet språk enn engelsk, eller i beste fall med noen få ord av forfedrenes språk.

"Hvem-er-jeg" er et program som kjøres gjennom et vanlig skoleår. Det appellerer erfaringsmessig til både barn og lærere, og bidrar til å øke barn og unges kunnskaper om sitt samfunn, kultur og bakgrunn. Canku Ota og Kidlink utfordrer alle som tilhører urbefolkningsgrupper i USA om å delta. Kidlink skal bygge inn urbefolkningsspråkene i sin infrastruktur, og det skal opprettes virtuelle fellesskap av lærere, foreldre og engasjerte voksne rundt språkene.

Mesteparten av arbeidet skal bygge på frivillighet. Samtidig kan det kreves investeringer for å ordne blant annet den internettaksessen som kreves.

Det vil også kreve tålmodighet. Erfaringsmessig kreves fra fem til åtte år for å bygge ut et effektivt og aktivt lokalt hvem-er-jeg-program blant unge og lærere, med avgjørende innvirkning på et språkmiljø. Språk reddes ikke med skippertak, men med engasjert arbeid gjennom mange år overfor et stort antall mennesker.

Sjekk disse nettstedene:


Les mer om Kidlink:


Vil la barn få oppfylle drømmene sine
Felles nettportal for utdanningssektoren i Norge
Bangemann-pris til norske Kidlink
Praktiske tips for lærere med Internett

Til toppen