RESULTATERFINANS

Kina brer seg ut i mobilbransjen

Hadde Telenor hatt råd, kunne Baksaas ha kjøpt Millicom og nye, store vekstmuligheter.

20. apr. 2006 - 10:21

Kampen mellom mobilselskapene står på to fronter - den ene i de enkelte nasjonale markedene og den andre internasjonalt. For veksten kommer i utviklingslandene som Kina, India og Russland sammen med de virkelig fattige landene i blant annet Afrika.

Vinneren av budkrigen om Millikom, eid av den svenske Stenbeck-sfæren, vil stikke av med en portelfølje med selskaper i nettopp disse vekstmarkedene.

Millicom har mobillisenser i 16 land i Afrika, Asia og Latin-Amerika, men har så langt bare skaffet seg 10 millioner kunder

Dermed hadde Millicom passet godt for Telenor som har investert tungt i mobilselskaper i mindre rike land, særlig i Øst-Europa og Asia. Men Millicom kan være vel dyrt for Telenor.

Millicom har vært til salgs en stund, men nå ser China Mobile ut til å stikke av med seieren. I følge Financial Times skal China Telecom ha lagt inn et bud på 4 milliarder dollar, rundt 25 milliarder kroner.

Telenor har i dag en børsverdi på 120 milliarder kroner og har tidligere sagt nei til å være med på budkriger om oppkjøp i samme størrelser. Telenor sa nei til å by på en mobillisens i India og nei til å by på Turkcell fordi prisen ble for høy.

Da digi.no tok kontakt med Telenor og spurte om de er med i budkrigen om Millicom fikk vi bare standardsvaret Telenor gir i slike anledninger: Vi kommenterer ikke denne type spekulasjoner, sier pressetalsmann Dag Melgaard til digi.no.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.