Salget av smarttelefoner går strykende i det kinesiske markedet, som i årets første kvartal dundret forbi det amerikanske. Bildet er fra Beijing i februar. (Bilde: David Gray/Reuters/SCANPIX)

Kina dundrer forbi USA

Klart viktigste marked for smarttelefoner.

Nå er det endelig bekreftet: Kina er verdens største marked for smarttelefoner. En analyse foretatt av analyseselskapet Canalys viser at veksten i antall leveranser av smarttelefoner steg med 45 prosent i årets første kvartal i forhold til samme kvartal i fjor. Totalt ble det i kvartalet levert 146 millioner enheter, men det er store forskjeller i hvilke markeder som tar del i veksten.

I USA ble det bare solgt fem prosent flere telefoner i perioden, mens i Asia-Stillehavsregionen var veksten på hele 81 prosent. I Kina doblet antallet leveranser seg og gikk dermed forbi USA for første gang.

Kina sto for 22 prosent av verdens globale leveranser av smarttelefoner, mot 16 prosent i USA, i årets første kvartal. Canalys skriver i en pressemelding at for ett år siden var det omvendt. Av de ti største markedene for smarttelefoner i verden er halvparten å finne i denne regionen.

Apple er et godt eksempel. I fjorårets tre første måneder hentet IT-giganten ca. 7 prosent av sine inntekter fra Kina. I år kom hele 20 prosent av selskapets inntekter fra Kina. Ifølge Canalys har Appe en markedsandel på 19 prosent, drevet frem av at flere teleselskap nå tilbyr iPhone til sine kunder.

Men det er Samsung som er den største aktøren i det kinesiske markedet for smarttelefoner. Forrige uke ble det klart at den sørkoreanske giganten tok Nokias plass som den største leverandøren av mobiltelefoner totalt sett, verden over. De har en markedsandel på 22 prosent i det kinesiske smarttelefon-markedet.

Nokia er ikke overraskende en taper, også i det kinesiske markedet. Den finske giganten faller til en tredjeplass i Kina, bak Samsung og Apple. Canalys tror at Nokia vil få et bedre fotfeste ettersom de lanserer Lumia-enheter i løpet av inneværende kvartal, men kinesiske merker som ZTE, Huawei og Lenovo puster dem i nakken.

To tredjedeler av alle smarttelefoner som ble solgt i Kina i årets første kvartal var basert på Android, og mer enn 25 prosent av samtlige Androidtelefoner solgt i verden endte opp i dette markedet.

    Les også:

Til toppen