Det kinesiske markedet for smarttelefoner er glodhett. Her poserer en kinesisk kvinne med ZTE sin nyeste modell på en mobilkonferanse i Hong Kong tidligere denne måneden. (Bilde: Tyrone Siu/REUTERS/SCANPIX)

Kina forbi USA på smartmobiler

Voldsom vekst har endret tyngdepunktet.

Etterspørselen etter smarttelefoner har vært eventyrlig i det kinesiske markedet i årets tredje kvartal.

Ifølge analysebyrået Strategy Analytics økte leveransene av smarttelefoner til kinesiske operatører og detaljister med 58 prosent fra andre til tredje kvartal. Hele 24 millioner enheter ble levert.

I USA falt leveransene tilbake med 7 prosent, til 23 millioner enheter i kvartalet. Dermed er Kina nå offisielt verdens største marked for avanserte mobiltelefoner, melder Wall Street Journal.

For finske Nokia er dette svært gode nyheter. De har fremdeles et godt grep om markedet for lavpris-segmentet og kan skilte med en markedsandel på 29 prosent. I verden for øvrig har selskapet en markedsandel på 14 prosent.

Men både Apple og Samsung vokser kraftig i Kina og ønsker å gå etter Nokias lederposisjon. Samsung har en markedsandel på 18 prosent, mens Apple forsøker å øke sin tilstedeværelse gjennom å knytte til seg flere av kinas største mobiloperatører.

Apples iPhone ble tilgjengelig for det kinesiske markedet gjennom China Unicom. Dette selskapet har, ifølge Wall Street Journal, 200 millioner abonnenter. Den største aktøren i det kinesiske mobilmarkedet, China Mobile, har 600 millioner abonnenter, og skal være i samtaler med Apple om å selge iPhone. Men dette kan tidligst skje når China Mobile får ferdigstilt sitt nye mobilnett.

Siden Kina er den største produsenten av mobiltelefoner, ettersom store deler av verdens produksjonskapasitet er plassert nettopp her, er ikke dette et viktig eksportmarked. Ifølge Strategy Analytics blir hele 57 prosent av verdens smarttelefoner blir produsert og satt sammen nettopp i Kina.

    Les også:

Til toppen